Parempi minä? Digitaalinen kaksoisolento Anna-Kaari Hakkaraisen romaanissa Kristallipalatsi
Avainsanat:
Kristallipalatsi, kaksoisolento, motiivi, intermediaalinen romaani, sosiaalinen mediaAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan kaksoisolentomotiivin varaan rakentuvaa Anna-Kaari Hakkaraisen (2016) suomalaista intermediaalista nykyromaania Kristallipalatsi. Motiivi ymmärretään artikkelissa toistuvana, tulkinnallista ja lopulta tematiikkaa rakentavana kaunokirjallisena elementtinä ja kaksoisolento historiallisesti rakentuneena, moni-ilmeisenä ja kontekstisidonnaisena muodostelmana. Teos tematisoi kaksoisolentosymboliikan avulla sosiaalisen median käyttöä aikalaiskulttuurissa mutta liittyy samalla intertekstuaalisen luonteensa vuoksi keskusteluun kaksoisolennon kontekstisidonnaisesta luonteesta ja siihen liittyvistä semanttisista muutoksista.
Kaunokirjallisen kaksoisolentoperinteen edustus 2000-lukulaisessa myöhäismodernissa medioituneessa kontekstissa hahmottuu loogiseksi mutta myös uutta luovaksi jatkoksi kirjalliselle kaksoisolentoperinteelle. Kristallipalatsin päähenkilö on Oscar Wilden Dorian Grayn muotokuva ‑romaanin päähenkilön feminiininen ja nykyaikainen intertekstuaalinen versio, jonka puoliskot ovat Suomen kuuluisin muotibloggaaja Dora G ja tämän arkiminä Pauliina Halinen. Intertekstuaalisuuden avulla kaksoisolentoilmiötä historiallistetaan ja suhteellistetaan, ja kohdeteoksen kontekstitietoisen lukutavan avulla hahmotetaan ulkokirjallisia syitä kaksoisolentomotiivin käyttöön ja päähenkilön jakautumiskehitykseen.
Sosiaalisen median kaksoisolennot ovat uusi mutta kirjallisten perinteiden varaan rakentuva temaattinen ilmiö, jonka digiajan versiot ovat havahduttavia. Kaunokirjallisten keinojen avulla paljastuu yksilön eri identiteettien välinen ristiveto, jota ruokkii huomiotalouden vaikutus. Siispä kaksoisolentous näyttäytyy Kristallipalatsissa aika- ja paikkasidonnaisen normatiivisen kehityksen kommenttina. Päähenkilön arkiminä ja blogiminä jakautuvat toistensa kaksoisolennoiksi, kun sosiaaliseen mediaan luotu virtuaalinen minä alkaa elää omaa elämäänsä. Kaksoisolentomotiivi tematisoi arkiminän ja blogiminän erillisyyttä ja yhteensovittamisen vaikeutta.
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Hanna Huhtinen
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.