Kuluttajille tietoa tuotteiden ympäristövaikutuksista valintojen tueksi

Kirjoittajat

  • Mira Povelainen Raisio Oyj, Raisionkaari 55, 21201 Raisio

Avainsanat:

elintarvikkeet, hiilijalanjälki, vesijalanjälki, pakkausmerkinnät

Abstrakti

Väestönkasvu, ilmastonmuutos ja elintason nousu tulevat näkymään ruoan kysynnän kasvuna ja kulutustottumusten muutoksena. Ruoantuotannon kasvattaminen on haaste ekosysteemille jo sinällään. Samaan aikaan ilmastonmuutos vaikeuttaa tilannetta entisestään. Vettä on tulevaisuudessa yhä useammin joko liikaa tai liian vähän.
Suomalaisten kulutuksen ympäristövaikutuksista ruoan osuuden arvioidaan olevan noin kolmannes ja hiilijalanjäljestäkin osuus on 20-25%. Ekologiset ruokavalinnat ovat tutkimusten mukaan monelle suomalaiselle kuluttajalle edelleen kysymysmerkki. Kuluttajien ympäristötietoisuudesta ja valinnoista on saatu viime aikoina tuoretta tutkimustietoa. Climate Focus Nordic -tutkimus sisältää ensimmäistä kertaa vertailukelpoista ja kattavaa tietoa kuluttajien käyttäytymisestä ja asenteista eri Pohjoismaissa. Tutkimuksen mukaan jo 35 % suomalaisista on valmiita toimimaan ympäristön hyväksi omien ruokavalintojensa kautta.
Jotta kuluttajalla olisi tulevaisuudessa tietoa omien valintojensa merkityksestä ympäristöllemme, Raisio on alkanut merkitä tuotteitaan hiilijalanjälkimerkillä, joka kertoo tuotteen valmistuksen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt pellolta kaupan varastoon. Ensimmäisenä tuotteena hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän sai Elovena-kaurahiutale vuonna 2008 ja vuoden 2009 aikana merkintää laajennettiin kahteen uuteen tuotteeseen. Kuluttajien antama palaute tuotteiden hiilijalanjälkimerkeistä oli erittäin positiivista. Koska tämäntyyppiselle tiedolle oli selkeä tarve, vuoden 2009 aikana Raisio alkoi myös itse laskea tuotteilleen hiilijalanjälkiä.
Ilmastonmuutoksen on ennustettu aiheuttavan kiihtyvää globaalia pulaa vedestä. Vain yksi prosentti maailman vesivaroista on juomavedeksi ja viljelyyn sopivaa makeaa vettä. Tästä noin 70 %käytetään maatalouden tarpeisiin. Vesijalanjälki kertoo tuotteen kokonaisvedenkulutuksen koko tuotantoketjussa pellolta valmiiksi pakatuksi tuotteeksi asti, sisältäen kasvin kasvuunsa käyttämän veden, tuotteen valmistukseen käytetyn veden sekä jäteveden. Raision Elovena-kaurahiutaleen vesijalanjäljeksi on laskettu 101 l/ 100 g tuotetta.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2010-01-31