Siipikarjanlihan kulutukseen vaikuttavat tekijät kotitalouksissa ja ruokapalveluissa

Kirjoittajat

  • Merja Isoniemi Kuluttajatutkimuskeskus, PL 5, 00531 Helsinki
  • Sari Forsman-Hugg MTT Taloustutkimus, Luutnantintie 13, 00410 Helsinki
  • Johanna Mäkelä Kuluttajatutkimuskeskus, PL 5, 00531 Helsinki
  • Jaana Paananen MTT Taloustutkimus, Luutnantintie 13, 00410 Helsinki
  • Eija Pouta MTT Taloustutkimus, Luutnantintie 13, 00410 Helsinki

Avainsanat:

siipikarjanlihan kulutus, kuluttajat, asenteet, alkuperä, tuotantotapa

Abstrakti

Kiristyvä kansainvälinen kilpailu EU:n siipikarjanlihamarkkinoilla on asettanut suomalaisen siipikarjanlihantuotannon uusien haasteiden eteen. Suomalaisen tuotannon korkea tuotantohygienia, hyvä eläintautitilanne ja sopimustuotannon mahdollistama nopea reagointi mahdollisiin kriisitilanteisiin ovat vahvuuksia ja kilpailutekijöitä, joita voidaan hyödyntää markkinoinnissa kuluttajille. Tehokas markkinointiviestintä edellyttää kuitenkin tietoa kuluttajien käsityksistä siipikarjanlihantuotannosta sekä ymmärrystä kuluttajien siipikarjanlihan ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuksessa selvitetään siipikarjanlihan käyttötapoja sekä osto- ja kulutuspäätöksiin vaikuttavia tekijöitä kotitalouksissa ja ruokapalveluyrityksissä. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa suomalaisen siipikarjanlihantuotannon vahvuuksia ja kehittämiskohteita erityisesti kuluttajien näkökulmasta. Tutkimus kuuluu viiden tutkimusosion muodostamaan hankekokonaisuuteen ”Suomalaisen siipikarjanlihantuotannon kilpailukyvyn ja kulutuksen edistäminen”, jota rahoittavat maa- ja metsätalousministeriö, elinkeinon toimijat ja tutkimuslaitokset. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suomalaisen siipikarjanlihan kuluttajaviestinnässä ja toimialan laatuketjun kehittämisessä. Tutkimuksen toteuttavat yhteistyössä Kuluttajatutkimuskeskus ja MTT Taloustutkimus.
Tutkimus on toteutettu kahdessa vaiheessa keräämällä sekä laadullista että määrällistä aineistoa syksyllä 2006 ja 2007. Laadullinen aineisto koostui kuluttajien ryhmäkeskusteluista ja ruokapalveluyritysten edustajien henkilökohtaisista haastatteluista. Tutkimuksen määrällinen osio toteutettiin kuluttajille (N = 1 312) tehdyn Internet-kyselyn avulla. Tässä artikkelissa keskitytään kuluttajakyselyn tulosten tarkasteluun. Kyselyllä tuotettiin yleistettävää tietoa siipikarjanlihan kuluttajista, kulutustavoista sekä kuluttajien valintapäätöksistä vähittäiskaupassa ja ruokailtaessa kodin ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin kuluttajien käsityksiä suomalaisesta tuotantoketjusta suhteessa kahteen esimerkkituontimaahan. Kyselyssä arvioitiin myös erilaisten tuotantotapojen vaikutusta kuluttajien ostoaikomuksiin.
Tulokset osoittavat broileriaterian olevan suosittu valinta sekä kotona että kodin ulkopuolella ruokailtaessa. Broilerituotteiden valinnassa kuluttajat pitivät keskeisinä tuotteiden turvallisuutta ja terveellisyyttä. Myös broilerinlihan alkuperä oli kuluttajille tärkeää. Valtaosa kuluttajista ilmoitti ostavansa suomalaista broileria, koska luottaa suomalaiseen ruoantuotantoon. Suomalaisen broilerinlihantuotannon vahvuuksia verrattuna tanskalaiseen ja brasilialaiseen tuotantoon olivat kuluttajien näkemyksissä lyhyt ketju, alkuperän jäljitettävyys, hallittu tautitilanne ja ketjuyhteistyö. Geenimuunnellun rehun käyttäminen broilerien ruokinnassa alensi valtaosalla kuluttajia halukkuutta valita tuote. Vain viidesosa kuluttajista koki broilerin makua parantavan ruokinnan tuovan tuotteelle lisäarvoa.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-01-31