Yrittäjyyteen vaikuttavat tekijät - empiirinen tutkimus Etelä-Pohjanmaan maitotiloilla

Kirjoittajat

  • Eetu Aro
  • Seppo Vehkamäki
  • Matti Ylätalo Helsingin yliopisto, Taloustieteen laitos, PL 27, 00014 Helsingin yliopisto

Avainsanat:

yrittäjyys, maatilayrittäjä, maidontuotanto, faktorianalyysi, ryhmittelyanalyysi

Abstrakti

Artikkelin tavoitteena oli analysoida, miten yrittäjyys ilmenee maidontuotantotiloilla ja millaisia erilaisia yrittäjyystypologioita niiltä löytyy. Päätavoitteena oli tarkastella maatilayrittäjien yrittäjyysmotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi haluttiin selvittää maatilayrittäjien keskeisiä arvoja, asenteita ja tavoitteita. Tarkastelunäkökulma on ensi sijassa taloustieteellinen, mutta yrittäjyyttä tarkasteltiin myös käyttäytymistieteellisessä ja sosiologisessa kontekstissä.
Artikkelin kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan maitotilat. Tutkimusote on kvantitatiivinen ja eksploratiivinen. Tutkimusaineisto hankittiin postikyselynä ja tilojen valinta suoritettiin satunnaisotantana. Kyselylomake käsitti yhteensä 100 kysymystä, joiden avulla pyrittiin kartoittamaan yrittäjien ominaisuudet, keskeiset yritystoimintaa, maatilan elinkaaren vaihetta ja tilanpidon jatkuvuutta kuvaavat muuttujat. Lopullisessa aineistossa oli 191 tilaa vastausprosentin ollessa 50. Aineiston analysoinnissa käytettiin pääasiallisesti faktori- ja ryhmittelyanalyysiä.
Tuottajien yrittäjyysmotivaatio vaihteli, mutta suurimmalla osalla se oli kohtalaisen hyvä. Nuorilla yrittäjyysmotivaatiota vahvistivat etenkin onnistuminen työssä ja hyvä taloudellinen tulos. Vanhoilla viljelijöillä yrittäjyysmotivaatiota vahvisti etenkin tieto maatilan jatkajasta. Motivaatiota lisäsivät karjaan liittyvät seikat, kuten karjan hyvä terveystilanne sekä maidon hyvä tuotos ja laatu. Yrittäjyysmotivaatiota heikensivät taas ulkoiset tekijät, etenkin maatalouden yleinen epävarmuus ja maidon hinnan lasku. Vanhoilla yrittäjillä motivaatiota heikensivät sisäiset tekijät, kuten epävarmuus jatkajasta ja oman terveyden heikentyminen.
Maidontuottajien jaottelemiseksi erilaisiin yrittäjyystypologioihin käytettiin faktorianalyysin tuloksiin perustuvaa ryhmittelyanalyysiä, jonka perusteella maidontuottajat jaoteltiin neljään ryhmään. Ensimmäisen ryhmän yrittäjillä oli hyvä ammatillinen koulutus. Heille tärkeitä asioita olivat tuottavuus, tilakoon kasvu ja karjaan liittyvät haasteet. Heidän tavoitteissaan korostuivat maidon hyvä laatu, eläinten hyvinvointi, työn mielekkyyden parantaminen sekä kannattavuuden parantamisen ohella myös elämän laadun parantaminen. Toisen ryhmän yrittäjät olivat iäkkäitä ja heidän ammatillinen koulutuksensa oli alhainen. Tilakoko oli pieni. Toisen ryhmän yrittäjät aikoivat investoida vähän lähitulevaisuudessa ja tilan toiminnan jatkuvuus oli epävarmempaa kuin muilla ryhmillä. Heille olivat tärkeitä sisäinen tehokkuus, sosiaalinen arvostus, turvattu ja itsenäinen työ sekä karjatalouteen liittyvät haasteet. Kolmannen ryhmän yrittäjillä oli hyvä ammatillinen koulutus. Heidän keskimääräinen peltoalansa oli suurin ja maidon keskituotos alhaisin verrattuna muihin ryhmiin. Tuotantosuunnan vaihtajia oli suhteellisesti eniten tässä ryhmässä. Tämän ryhmän yrittäjille oli tärkeää tuotannon tehostaminen, tilakoon kasvu sekä maatilan jatkuvuus. Heillä korostuivat taloudelliset tavoitteet. Neljännen ryhmän yrittäjillä oli alhainen ammatillinen koulutus. Ryhmässä oli voimakkaasti tuotantoaan laajentavia yrittäjiä suhteellisesti eniten ja tuotantosuunnan vaihtajia vähiten muihin ryhmiin verrattuna. Heille tärkeitä asioita olivat tuottavuus, turvattu työ sekä varovaisuus. Neljännen ryhmän yrittäjien tavoitteissa korostuivat taloudelliset tavoitteet ja tilan kokonaisvaltainen kehittäminen. Neljännen ryhmän yrittäjät suhtautuivat myönteisimmin maatalouden rakennekehitykseen.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-01-31