Ketjun toimijoiden väliset suhteet elintarvikkeiden vuon suuntaamisessa

Kirjoittajat

  • Minna Mikkola Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti Mikkeli Lönnrotink. 3-5, 50100 Mikkeli
  • Laura Seppänen Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti Mikkeli PL 26, 00014 Helsingin yliopisto

Avainsanat:

elintarvikeketju, kasvisketju, tarjontaketju, kilpailukyky, markkinasuhteet, hierarkiasuhteet, kumppanuussuhteet, sosiaaliset suhteet, verkostokuvaus.

Abstrakti

Elintarvikeketjujen rakenteellinen keskittyminen on ollut vallitseva kehityskulku avoimilla markkinoilla, joilla suomalaisten elintarvikeketjujen keskeinen haaste on usein kilpailukyvyn parantaminen. Suomalainen maatalous, elintarviketeollisuus ja vähittäiskaupan ketjut ovat kehittämässä yhteistyötään. Tarjontaketjun paradigma korostaa ketjun toimijoiden yhteistyöllä saavutettavaa kilpailuetua; taloussosiologiassa on toimijoiden suhdekategorioina tunnistettu laajojen empiiristen aineistojen perusteella markkina-, hierarkia- ja kumppanuussuhteita sekä muita sosiaalisia suhteita. Tässä laadullisessa tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan toimijoiden välisiä taloussosiologisia suhteita suomalaisissa kasvisketjuissa. Tutkimuksessa kysytään, millaisille suhteille ketjut rakentuvat ja miten nämä suhteet parantavat ketjujen kilpailukykyä ja edistävät niiden laajenemista.
Laadullisen tapaustutkimuksen aineisto on kerätty suomalaiselta maa- ja elintarviketalousvaltaiselta paikkakunnalta. Tekstianalyysissä haastatteluaineistosta tulkittiin toimijoiden markkina-, hierarkia-, kumppanuus- ja muita sosiaalisia suhteita, joita visualisoimalla tuotettiin verkostokuvauksia. Tässä kirjoituksessa esitetään yhden suomalaisen suuren mittakaavan kasvisketjun suhdeanalyysi ja verkostokuvaus. Verkostokuvaus osoittaa sosiaalisten suhteiden suuren määrän, monimutkaisuuden ja vivahteikkuuden. Tämä viittaa siihen, että toimijoilta edellytetään huomattavaa sosiaalista taidokkuutta, jotta 'suhdeviidakossa' onnistutaan pitämään yllä ja kehittämään elintarvikeketjua.
Ketjun tuottajan verkostosuhteiden ytimenä vaikuttaa olevan sosiaalinen taidokkuus ja sosiaaliset suhteet muihin tuottajiin ja alan toimijoihin. Taidokkaalla toimijalla on 'hallussaan' markkina-, hierarkia- ja kumppanuussuhteita sekä muita sosiaalisia suhteita sekä ylä- että alavirtaan. Tällaiset suhteet parantavat mahdollisuuksia työn ja osaamisen kehittämiseen. Merkittävänä toimintatapana on tunnistettu tuottajien rakentamien horisontaalisten ja alavirtaan vertikaalisten kumppanuussuhteiden avulla tapahtuva integroituminen keskeisiin markkinoihin. Mahdollinen kumppanuussuhde päivittäiskaupan ketjuihin tuottaisi kumppanuussuhteiden jatkumon, jolloin voitaisiin puhua jatkuvasti tuotelaatua ja hintakilpailukykyä parantavasta 'ihannetarjontaketjusta'.
Esitellyn ketjun ominaisena piirteenä näyttäytyy sosiaalinen ydin, joka johti kumppanuussuhteisiin. Niiden avulla voitiin 'säätää' usean portaan kautta kasvistarjontaa markkinoille. Tällaiset toimijoiden väliset suhteet voisivat yleisemminkin parantaa kasvisketjujen kilpailukykyä ja mahdollistaa ketjujen laajenemista.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2006-01-31