Ketjun toimivuus tiedonkulun näkökulmasta - Tapaustutkimus kahdesta luomuketjusta

Kirjoittajat

  • Marja-Riitta Kottila Helsingin yliopisto, Agroekologia, 00014 Helsingin yliopisto
  • Päivi Rönni Helsingin yliopisto, Markkinointi,00014 Helsingin yliopisto

Avainsanat:

Luomu, kysyntä/tarjontaketju, toimijoiden välinen tiedonvaihto, toimijoiden väliset suhteet

Abstrakti

Ristiriita kuluttajien kiinnostuksen ja luomutuotteiden markkinaosuuden välillä sekä ketjun toimijoiden
kokemat ongelmat herättävät kysymyksiä ketjun toimivuudesta. Niihin vastaaminen edellyttää tietoa
luomuketjun toimijoiden välisestä vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tiedonkulkua luomuketjussa ja sen vaikutusta luomuketjun
toimivuuteen. Tutkimuskysymykset olivat:
• Mitä ja miten tieto kulkee luomun tarjontaketjussa?
• Kuinka luomuketjun toimijat kokevat toimijoiden välisen vuorovaikutuksen ja ketjun tietovirran?
• Mitä tietoa toimijat tarvitsevat ja keneltä ketjun toimivuuden parantamiseksi?
Tutkimuksen keskeinen käsite on tarjontaketju. Tarjontaketju koostuu peräkkäisistä toimijoista, jotka
pyrkivät toiminnallaan tuottamaan arvoa asiakkaalle. Ketjun toimijoita sitovat yhteen organisaatioiden
rajat ylittävät tuote- ja informaatiovirrat. Tarjontaketjujen hallinnan avulla pyritään parantamaan ketjun
kilpailukykyä yhdistämällä ketjun keskeisiä prosesseja. Tieto ja sen sujuva kulku on keskeistä ketjun
hallinnassa. Luomuketju yhdistetään ns. vaihtoehtoisiin ketjuihin, joiden keskeinen piirre on toimijoiden
välisiin suhteisiin ja/tai ketjussa liikkuvaan informaatioon perustuva lisäarvo. Ostamisen helppouden
vuoksi suurin osa luomutuotteista myydään päivittäistavarakaupan kautta, mikä sulauttaa luomuketjun
osaksi tavanomaista ketjua ja asettaa haasteita tiedonkululle. Tutkimusmenetelmä oli tapaustutkimus, jossa
tutkittiin kahta, tuotteiltaan, pituudeltaan ja työnjaoltaan erilaista luomuketjua.
Tulosten mukaan tuotteen kulkuun liittyvä tieto kulki pääsääntöisesti hyvin, ja toimijat olivat
muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta siihen tyytyväisiä. Tiedonkulun ongelmat ja tyytymättömyys
liittyivät erityisesti myyntitietoon, luomua koskevan tiedon huonoon hallintaan ja vähäiseen
vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa. Sekä kuluttajille kohdistettu tieto luomutuotteista ja niiden
lisäarvosta sekä informaatio kuluttajien tarpeista luomutuotteiden osalta oli vähäistä. Toimijoiden välinen
vuorovaikutus oli pääsääntöisesti kahdenvälistä, ei koko ketjun kattavaa.
Ketjujen väliset erot tiedonkulussa johtuivat tuotteen erilaisuudesta ja toimijoiden välisistä suhteista. Vain
osa tiedonkulkuun liittyvistä ongelmista liittyi luomuun. Osa johtui elintarvikeketjun vallitsevista
toimintatavoista ja osa luomuun erikoistuneiden yritysten pienestä koosta sekä niiden asemasta ketjussa.
Tutkimuksen mukaan luomuketjun toimivuutta voidaan parantaa tiedonkulkua parantamalla. Tämä
edellyttää sekä toimijoidenvälisen tiedonvaihdon ja vuorovaikutuksen parantamista että tiedonlaadun
parantamista.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2006-01-31