Maalle oppimaan – tietoa, taitoja, elämyksiä, osallistumista!

Kirjoittajat

  • Helmi Risku-Norja MTT Taloustutkimus, 31600 Jokioinen
  • Anja Yli-Viikari MTT Taloustutkimus, 31600 Jokioinen
  • Marja-Liisa Vieraankivi MTT Biotekniikka ja elintarvikkeet, 31600 Jokioinen
  • Anneli Nuoranne MTT Palveluyksikkö, 31600 Jokioinen
  • Elli Korpela MTT Taloustutkimus, 31600 Jokioinen
  • Pia Smeds MTT Taloustutkimus, 31600 Jokioinen

Abstrakti

Nykyajan palveluyhteiskunta on etäännyttänyt kansalaisensa monista elämän
perusasioista. Etenkin kaupunkilaislasten ja -nuorten siteet luontoon ja maatalouteen ovat
löyhtyneet, mutta ilmiö tulee vastaan yhä useammin myös maaseutukunnissa. Harvalla
lapsella tai nuorella on tänä päivänä kokemuksia maaseudun elämästä. Vaikka merkittävä
osa päivittäisistä kulutusvalinnoistamme liittyy ruokaan, tiedot ruoan tuotannosta ovat
lisääntyvässä määrin puutteelliset. Mittava haaste on osoittaa, minkälainen yhteys
maataloudella on ruokaan, kulttuuriin, maisemaan ja ympäristöön ja mikä on
maatalouden yhteiskunnallinen ja kansantaloudellinen merkitys. Jotta pystymme
vaikuttamaan ruoan saatavuuteen eli ruokaturvaan, tuotteiden laatuun eli
ruokaturvallisuuteen ja tuotannosta aiheutuvaan ympäristökuormitukseen, on
ruoantuotanto säilytettävä omissa käsissä. Tämä edellyttää, että kasvava sukupolvi oppii
arvostamaan kotimaista ruokaa ja tietää, miten se on tuotettu.
Maaseutulähtöinen kestävän kehityksen kasvatus tarjoaa mahdollisuuden lähestyä
näitä kysymyksiä perusopetuksen opetussuunnitelman pohjalta. Maatilat soveltuvat
oivallisesti koulun ulkopuoliseen opetukseen, sillä kulttuurin ja luonnon vuorovaikutus
näkyy viljelymaisemassa ja ympäröivässä luonnossa. Omakohtainen kosketus luontoon ja
maatilan elämään ja toimintaan on luonteva keino lujittaa siteitä maaseutuun ja osoittaa
ihmisen riippuvuus luonnosta ja omasta elinympäristöstään.
Koulujen ja maatilojen väliseen yhteistyöhön on luotu kaksi erilaista toimintamallia.
Maalle oppimaan -leirikoulut toimivat maatiloilla. Niissä kestävän kehityksen kasvatusta
toteutetaan toimintaa varten erityisesti suunniteltujen opetuskokonaisuuksien pohjalta,
jotka tukevat kansallisen perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Koulujen ja
niitten läheisyydessä sijaitsevien maatilojen väliseen kanssakäymiseen on puolestaan
kehitetty jatkuvaan yhteistyöhön perustuvaa toimintaa. Siinä opettaja yhdessä
maatilayrittäjän kanssa suunnittelee maatilavierailujen sisällön, joka räätälöidään
yksilöllisesti koulun tarpeiden ja maatilan tarjoamien puitteiden pohjalta. Lisäksi
maatalouden esittelypuisto Elonkierto Jokioisilla on avoin yleisölle ja tarjoaa tietoa,
toimintaa ja elämyksiä kaikenikäisille.
Maaseutulähtöinen kestävän kehityksen kasvatus on kokonaisvaltaista ja
tilannesidonnaista, ja siinä yhdistyvät tieto, tekeminen, tunteet, aistit ja arvot. Se lisää
koulun ja yhteiskunnan keskinäistä vuorovaikutusta. Yhteistyö opetustoimen kanssa lisää
maatiloilla tehtävän työn arvostusta, ja se voi olla myös lisätulonlähde maatiloille.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-01-31