Farms as learning environment – experiences from school-farm co-operation

Kirjoittajat

  • Helmi Risku-Norja MTT Economic Research, 31600 Jokioinen
  • Elli Korpela MTT Economic Research, 31600 Jokioinen
  • Marja-Liisa Vieraankivi MTT Biotechnology and Food Research 31600 Jokioinen

Abstrakti

Maalle oppimaan - maaseutulähtöisen ympäristökasvatuksen verkosto Suomessa ja Virossa on
yhteistyöhanke, jossa on kehitetty paikallistason yhteistyötä koulujen ja maatilojen välillä.
Tavoitteena on edistää kestävää kehitystä kiinnittämällä huomio erityisesti lapsiin ja nuoriin.
Hankkeen toivotaan lisäävän heidän tietouttaan kulttuurin ja luonnon keskinäisestä
vuorovaikutuksesta, vahvistavan siteitä koulun ja sen lähiympäristön välillä sekä luovan uusia
toimintamalleja maaseutulähtöiseen kestävän kehityksen kasvatukseen.
Suomessa hankkeen tutkimusosiossa on tarkasteltu paikallistason koulumaatilayhteistyön
toteutettavuutta, sen soveltuvuutta maatilojen toimintaan ja koulujen
opetussuunnitelmaan sekä mahdollisuuksia kehittää yhteistyötä molempia osapuolia
hyödyttävällä tavalla, opetussuunnitelman suuntaviivojen mukaisesti. Tutkimukseen osallistui
kymmenen luokkaa peruskoulun alaluokilta. Koulut lähimaatiloineen sijaitsivat Vihdissä,
Forssassa, Tammelassa ja Jokioisilla. Koululaiset vierailivat maa- tai metsätilalla opettajan ja
maatilayrittäjän yhdessä suunnitteleman ohjelman mukaisesti ja osallistuivat tilan arkipäivään.
Tutkimusaineisto kerättiin tarkkailemalla toimintaa, haastattelemalla mukana olevia opettajia ja
yrittäjiä sekä opettajien päiväkirjojen avulla.
Tulokset osoittavat, että paikallistason koulu-maatilayhteistyö on kiinnostava
mahdollisuus sekä maatiloille että kouluille. Maatilayrittäjälle yhteistyö on ennen kaikkea
oivallinen tilaisuus suhdetoimintaan. Tutkimukseen osallistuville tiloille maksettiin oppilaiden
lukumäärään perustuva korvaus vaivannäöstä. Oppilaat puolestaan saivat mieleenpainuvia
elämyksiä maatilalta ja oppivat omakohtaisten kokemusten kautta maatilan arjesta ja työtavoista.
Opetus maatilalla oli helposti hyödynnettävissä koulun useissa oppiaineissa ja
aihekokonaisuuksissa. Opettajat pitivät koulu-maatilayhteistyötä erittäin myönteisenä
kokemuksena, joka kannattaisi kirjata koulun opetusohjelmaan. Opettajien mukaan oppilaat
oppivat maatiloilla elämästä tavalla, jota eivät mitkään kirjat tai koulussa annettava opetus voi
korvata.

Lataukset

Lataustietoja ei ole vielä saatavilla.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2008-01-31