Designesineiden digitaalista yhteisökuratointia – tapauksena pop-up-VR-museo

Kirjoittajat

  • Lily Díaz
  • Anna-Maija Karjalainen
  • Leena Svinhufvud
  • Susanna Thiel
  • Gautam Vishwanath

DOI:

https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.143062

Avainsanat:

VR-teknologia, kansalaiskuratointi, yhteisökuratointi, virtuaalimuseo

Abstrakti

Millaisia mahdollisuuksia teknologia tarjoaa museoesinettä koskevan tiedon keräämiseen ja käsittelyyn? Voidaanko digisovelluksen avulla lisätä tiedon moninaisuutta sekä kansalaisten ja yhteisöjen osallisuutta museokokoelmiin? Entä miten VR muuttaa ymmärrystämme museoesineestä? Designmuseon kokoelmaan perustuva Pop-up-VR-museo etsi vastauksia näihin kysymyksiin. Kokeellinen virtuaalimuseo toteutettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston Taiteen ja median laitoksen kanssa osana EU:n Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamaa tutkimushanketta SPICE – Social cohesion, Participation, and Inclusion through Cultural Engagement 2020–2023.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023-12-01

Viittaaminen

Díaz, L., Karjalainen, A.-M., Svinhufvud, L., Thiel, S., & Vishwanath, G. (2023). Designesineiden digitaalista yhteisökuratointia – tapauksena pop-up-VR-museo. Suomen Museo-Finskt Museum, 130, 106–117. https://doi.org/10.51808/suomenmuseo.143062