Miten Lähi-itää tulisi tutkia? Lähi-idän tutkimus orientalismin ja aluetutkimuskritiikin välissä

Kirjoittajat

  • Hannu Juusola Kirjoittaja on Helsingin yliopiston seemiläisten kielten ja kulttuurien professori ja Suomen Lähi-idän instituutin entinen johtaja.

Avainsanat:

Juusola, Hannu, Lähi-idän tutkimus, Lähi-itä, orientalismi, aluetutkimus, oppiaine, disipliinitutkimus, generalistit, monitieteisyys, universalismi, partikularismi

Abstrakti

Lähi-idän tutkimus modernina oppiaineena kehittyi nykyiseen muotoonsa kylmän sodan vuosina osana laajaa kiinnostusta aluetutkimukseen.1 Lähiidän tutkimuksella tarkoitetaan yleensä Lähi-itään kohdistuvaa monitieteistä tutkimusta.2 Koska merkittävä osa Lähi-itää tutkivista on kiinnostunut modernista Lähi-idästä, termillä viitataan toisinaan nimenomaan modernin Lähi-idän tutkimukseen. Oppiaineessa yhdistyvät Euroopasta periytyvä käsitys Lähi-idästä kulttuurisesti omalaatuisena kokonaisuutena ja yhdysvaltalainen aluetutkimuksen perinne.3
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2011-03-24

Viittaaminen

Juusola, H. (2011). Miten Lähi-itää tulisi tutkia? Lähi-idän tutkimus orientalismin ja aluetutkimuskritiikin välissä. Tieteessä tapahtuu, 29(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/tt/article/view/4005