Reformaatio yläkoulun oppikirjoissa

  • Riku Larmala University of Eastern Finland

Abstract

1500-luvun reformaatio on paitsi kristinuskon myös maailmanhistorian keskeisimpiä käännekohtia. Suomalaisessa peruskoulussa reformaatiota käsitellään kuitenkin ainoastaan alakoulun historian tunneilla yhteisesti ja osassa uskonnon oppimääristä sekä alakoulussa että yläkoulussa. Tutkimusten mukaan opetuksessa oppikirja on keskeisessä roolissa. Millaisen kuvan reformaatiosta oppilas saa yläkoulun oppikirjojen perusteella? Tähän vastataan tarkastelemalla käytössä olevien katolisen, ortodoksisen ja evankelisluterilaisen yläkoulun uskonnon yläkoulun oppikirjojen reformaatiosta kertomia asioita: selvitetään, miten oppikirjoissa esitellään reformaatiosta käytettyjä nimityksiä, keskeisten henkilöhahmojen kuvauksia sekä sitä, mitä kerrotaan reformaation syistä ja seurauksista. Kun eri kirjoja vertaillaan, huomataan, että kirjojen tulkinnat siitä, mistä reformaatiossa oikeastaan oli kyse, ovat varsin erilaisia. Yhteistä kirjoille oli Lutherin roolin korostaminen ja reformaation seurausten erittäin suppea kuvaus.

Section
Artikkelit
Published
Dec 17, 2024
How to Cite
Larmala, R. (2024). Reformaatio yläkoulun oppikirjoissa. Uskonto, katsomus ja kasvatus, 4(1). Retrieved from https://journal.fi/ukk/article/view/154937