Tulevaisuusverstaan mahdollisuudet kouludemokratian toteuttamisen välineenä alakoulussa

Kirjoittajat

  • Mikko Tujula Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Avainsanat:

kouludemokratia, osallistuminen, tulevaisuusverstas, vaikuttaminen

Abstrakti

Artikkelin tavoitteena on tarkastella, miten kouludemokratian laveus, syvyys ja vaikuttavuus toteutuvat tulevaisuusverstastyöskentelyssä, ja mitkä tekijät mahdollistavat sen. Tutkimusaineisto koostuu yhden alakoulun rehtorin, opettajien ja oppilaiden teemahaastatteluista. Haastatteluita on analysoitu fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Analyysin perusteella tulevaisuusverstas on lupaava menetelmä kouludemokratian eri ulottuvuuksien toteutumiseen. Tutkimuskoulussa kaikki oppilaat pääsivät mukaan tulevaisuusverstastyöskentelyyn, oppilaat pystyivät vaikuttamaan moneen kouluyhteisönsä asiaan, ja heillä oli mahdollisuus nostaa haluamansa asiat päätöksentekoon. Kouludemokratian eri ulottuvuuksien toteutumisen mahdollistivat rehtorin antama tuki, asiantuntijaopettajan rooli muutoksen käynnistäjänä, oppilaiden vaikutusmahdollisuuksien kirjaaminen koulun opetussuunnitelmaan, velvoittavat vaikuttamisrakenteet, opettajien ohjaava rooli sekä kehittymishaluinen ja oppilasmyönteinen toimintakulttuuri. Tulosten perusteella tulevaisuusverstasta kannattaisi kokeilla muissakin alakouluissa.

 

Future workshop as a tool for promoting school democracy in elementary school

Abstract

This study explores future workshop (FW) as a tool for promoting the breadth, depth, and range of school democracy. The data consists of one elementary school’s teachers’, principal’s, and students’ thematic interviews and it was analyzed using research methods typical for a phenomenographic study. The analysis suggests that FW is a good method to promote school democracy. FW involves all the students, and students have been able to affect schools’ matters and bring many matters into consideration. FW needs e.g. principal’s support, binding structures for student participation, and development-oriented school culture, to promote school democracy. FW could be tested more widely in elementary schools.

Keywords: future workshop, participation, school democracy

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2022-12-30

Viittaaminen

Tujula, M. (2022). Tulevaisuusverstaan mahdollisuudet kouludemokratian toteuttamisen välineenä alakoulussa. Ainedidaktiikka, 6(2), 3–23. https://doi.org/10.23988/ad.107581