Huslig ekonomi för olika elevgrupper från tidigt 1900-talet till införandet av grundskolan utgående från motiv och innehåll
Avainsanat:
huslig ekonomi, skolämnet, läroplaner, motiv, tematisk analysAbstrakti
Artikeln syftar till att belysa hur skolämnet huslig ekonomi växte fram från hushållskurser för flickor till ett skolämne för alla. Läroplaner och kommittébetänkanden är centrala data. Dessa analyseras med tematisk textanalys och i förhållande till kunskapsformer och förhållningssätt. Övergripande används Goodsons modell för hur skolämnen etableras och utvecklas som analytisk grund. Resultat visar 1) centrala aktörer som påverkat etableringen av ämnet, 2) för vilka elever ämnet var tänkt, 3) hur det motiverades för olika grupper av elever och 4) övergripande centralt innehåll. Det specifika innehållet i skolämnet huslig ekonomi har förändrats över tiden. Ett förändrat kunnande i hygien och näringsfrågor, nya artefakter och arbetsmetoder liksom det ständigt växande utbudet av livsmedel har påverkat detta. I resultaten kan man se att skolämnet genomsyrats av hållbarhetstänkande trots att begreppet inte har ingått i läroplanen. Skolämnets syfte är att främja utbildningen för medborgare om hygien, hälsa och ekonomi – vilka kan ses som aspekter av ekonomisk och social hållbarhet. Förändrad arbetsfördelning i hemmen och arbetslivet mellan män och kvinnor har påverkat skolämnet på ett sätt som bidrar till förutsättningar för en mer jämställd fördelning av hushållsarbetet.
Home economics for different student groups from the early 20th century to the 1970 compulsory school reform based on motives and content
Abstract
The purpose of this article is to show how home economics (HE) in Finland developed from a school subject strictly for girls into a common school subject for girls and boys. The key data – curricula and committee reports – were subjected to thematic text analysis, and classified forms of knowledge and attitudes. This study follows Goodson's model for establishing and developing a new school subject. The findings show 1) enthusiasts who influenced establishing the subject, 2) the target groups, 3) motives for teaching the subject to different pupil groups and 4) the main content. Further findings show the influence of a growing knowledge base in hygiene and nutrition issues, new artefacts and cooking methods and the expansion of available food supplies on how the specific content develops. HE as a school subject strives to contribute to civic education in hygiene, health and economy which all three are aspects for sustainable development. HE has also been shaped by the evolving division of labor in the home and working life between men and women contributing to conditions for a more equal distribution of household work.
Keywords: Home economics, school subject, curriculum, thematic analysis, motive
Julkaistu
Viittaaminen
Copyright (c) 2021 Ainedidaktiikka
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.