Monilähteinen tiedelukutaito opettajaopintojen alussa
Avainsanat:
tiedelukutaito, monilähteinen lukeminen ja kirjoittaminen, opettajaopiskelija, yhteenveto, dokumenttimalli, tehtävämalliAbstrakti
Tämä tutkimus tarkastelee opettajaopiskelijoiden tiedelukutaitoa, erityisesti käsitteellistä ymmärrystä ja monilähteistä luku- ja kirjotustaitoa. Opettajaopiskelijan ainedidaktisen oppimisen kannalta hyvä käsitteellinen sisältötieto ja monilähteinen lukutaito ovat keskeisiä taitoja niin opinnoissa kuin tulevassa ammatissa. Tutkimme, miten opiskelijat ymmärtävät usean tietotekstin yhteyden ja kirjoittavat sen pohjalta yhteenvedon. Tutkimukseen osallistui (N=74) opintojaan aloittavaa luokanopettajaopiskelijaa. Tehtävä suoritettiin internetympäristöä jäljittelevässä suljetussa sähköisessä järjestelmässä. Yhteenvedot analysoitiin laadullisesti soveltaen monilähteisen lukemisen teoreettista mallia (Rouet & Britt, 2011) keskittyen käsitteelliseen ymmärtämiseen, moninäkökulmaisuuteen, koherenssiin ja johtopäätöksiin. Tulokset osoittavat, että opiskelijoilla on haasteita ilmiön ja moninäkökulmaisuuden ymmärtämisessä sekä usean lähteen pohjalta yhteenvedon kirjoittamisessa. Yksittäiset näkökulmat, kuten yksilön ja yhteisön hyöty- ja haittanäkökulmat korostuivat yhteenvedoissa perusteena johtopäätöksille. Tämä tukee aikaisemman tutkimuksen näkökulmaa. Monimutkaiset, tieteiden väliset ilmiöt vaativat vahvaa käsitteellistä ymmärrystä ja monilähteistä lukutaitoa. Artikkelissa pohdimme, millaisia seikkoja opettajaopiskelijoiden monilähteisen luku- ja kirjoitustaitojen opettamisessa olisi otettava huomioon, jotta opetuksella saavutettaisiin sille asetetut ja ajankohtaiset tavoitteet.
Abstract
The purpose of this study is to study the science literacy of student teachers, especially multisource literacy and writing. Good multisource literacy is a key skill for a teacher student both in studies, especially in subject didactic learning and in the future profession. The aim of the study is to find out how student teachers starting their studies understand key concepts and factual perspectives based on multiple different sources and write a coherent synthesis with conclusions based on the sources. The study included (N=74) class teacher students starting their studies. The task was carried out in a closed electronic system simulating the internet environment. The syntheses were analysed qualitatively by applying the theoretical model of multisource reading (Rouet &; Britt, 2011). The results show that students have challenges in understanding the multifaceted nature of the phenomenon and in writing a synthesis based on several sources. Individual perspectives, such as the benefits and harms of individuals and communities, were highlighted in the syntheses as a basis for conclusions. This supports the view of previous research that complex, interdisciplinary phenomena require strong multisource science literacy. In the article, we consider what aspects should be considered in teaching multisource literacy skills among teacher students for teaching to achieve its set and current goals.
Viittaaminen
Copyright (c) 2025 Ainedidaktiikka

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.