Tiedon harharetkiä? Opettajat tiedonalatiedon rekontekstualisoijina
Avainsanat:
ainedidaktiikka, pedagoginen muunnin, tiedontutkimus, aineenopetusAbstrakti
Tässä artikkelissa esitämme suomenkieliselle lukijakunnalle brittiläisen koulutussosiologin Basil Bernsteinin ajatteluun perustuvan tavan hahmottaa koulun oppiaineiden tietoon liittyviä kysymyksiä. Artikkelin polttopisteessä on Bernsteinin pedagogic device, josta käytämme suomennosta pedagoginen muunnin. Muuntimen avulla kuvaamme prosesseja, joissa tiedonalojen tieto siirtyy eli rekontekstualisoituu opetustilanteisiin. Kehitämme Bernsteinin ajattelua opettajien roolin osalta yhdistämällä pedagogisen muuntimen pohjoiseurooppalaiseen didaktiseen perinteeseen. Tarkastelemme millaista tietoa mielekäs rekontekstualisointi edellyttää opettajilta ja pohdimme eri opettajaryhmien välisiä eroja. Lopuksi pohdimme tiedon ja ainedidaktiikan merkitystä koulutuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Is knowledge getting lost? Teachers as recontextualisers of subject knowledge
In this article, we present to the Finnish-speaking audience the idea of Basil Bernstein’s pedagogical device. We use the device to analyse questions related to the knowledge of school subjects. By using the pedagogical device, we describe processes through which the knowledge produced by academic disciplines is transferred, i.e. recontextualized to educational contexts. We develop Bernstein's thinking regarding the role of teachers by connecting it to the Northern European didactic tradition. We outline what kind of knowledge recontextualization requires from teachers in order to be meaningful and consider the differences between different teacher groups. Finally, we consider the importance of knowledge and subjects didactics in education and teacher training.
Viittaaminen
Copyright (c) 2023 Ainedidaktiikka
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.