Arvioinnit ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kehittämisen tukena

Kirjoittajat

  • Hannele Seppälä

Avainsanat:

Evaluation, universities of applied sciences, enhancement led evaluation, impact

Abstrakti

Kansallisen korkeakoulujen arviointitoiminnan tavoitteena on tukea ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kehittämistä. Tässä artikkelissa tarkastellaan korkeakoulujen teema-arvioinneissa käytettyjä menetelmiä ja niiden vaikuttavuutta ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kehittämisessä. Artikkelin teoreettinen viitekehys muodostuu arviointitutkimuksen kentällä esitetyistä kehittävän arvioinnin periaatteista, joita peilataan kansallisen arviointitoiminnan tavoitteisiin. Korkeakoulujen käsityksiä arviointien vaikuttavuudesta tarkastellaan teema-arviointeihin osallistuneiden korkeakoulujen palautteiden pohjalta. Korkeakoulujen arviointineuvoston (1.5.2014 alkaen osa kansallista koulutuksen arviointikeskusta) keräämissä palautteissa korkeakoulut ovat pohtineet arviointien toteutuksen toimivuutta sekä arviointimenetelmien ja raportoinnin vaikuttavuutta korkeakoulujen kehittämisen tukena. Artikkelin tavoitteena on tuottaa meta-arviointi teema-arviointien toteutuksesta ja tuoda sen avulla esiin arviointimenetelmiin sisältyviä vahvuuksia ja kehittämisalueita. Lopuksi pohditaan, miten kansallinen arviointitoiminta voisi jatkossa yhä paremmin vastata odotuksiin, jotka liittyvät arviointien vaikuttavuuteen ja käytettävyyteen.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-02-15

Viittaaminen

Seppälä, H. (2022). Arvioinnit ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kehittämisen tukena. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(2), 12–26. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113627