Lainattua vai omaa laatua – kriittinen näkökulma oppilaitoksen laatuajatteluun
Avainsanat:
laadunhallinta, Demingin kehä, PDCA, systeeminen konstruktionismi, quality improvement, Deming Cycle, systemic constructionismAbstrakti
Organisaatioiden toiminnan laadun kehittämisen mallit kantavat mukanaan perusoletuksia, jotka ovat sidoksissa kunkin mallin syntyvaiheen toimintaympäristöön ja aikakauteen. Tällaisia malleja ja niiden mukaisia ajattelutapoja on viime vuosina otettu sovellettaviksi myös oppilaitosorganisaatioissa. Yhtenä syynä rakenteellisesti selkeiden, mutta käytännön toiminnan näkökulmasta mekaanisten mallien suosiolle on ihmisen perustavanlaatuinen tarve jäsentää maailmaa ympärillään saavuttaakseen hallinnan tunteen. Tässä artikkelissa esitetään laajalti käytetyn ”suunnittele – tee – tarkista – korjaa” -mallin vaihtoehdoksi oppilaitosten pedagogisen ajattelun kanssa paremmin linjassa olevaa systeemisen konstruktionismin pohjalta nousevaa ”toiminta – reflektio – oppiminen” -ajattelua.