Työpajatyöskentely informaalin oppimisen muotona musiikkialan ammatillisessa koulutuksessa

Kirjoittajat

  • Esa Virkkula

Avainsanat:

Formaali koulutus, informaali oppiminen, työssäoppiminen, työpaja, musiikillinen osaaminen, Formal education, informal learning, on-the-job learning, workshop, musical expertise

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan pop- ja jazzmusiikin informaalia oppimista ja arvioidaan sitä osana toisen asteen ammatillista muusikkokoulutusta konservatoriossa, missä opetus on tyypillisesti opettajajohtoista. Se ei välttämättä ole paras työskentelymalli pop- ja jazzmusiikissa, jossa traditioon on vahvasti kuulunut epävirallisissa soittotilanteissa oppiminen. Artikkelissa tutkitaan konservatoriossa ammattimuusikoiden ja opiskelijoiden yhteistyönä toteuttamaa uudenlaista työssäoppimisen työpajatyöskentelyä ja esitetään sitä yhdeksi informaalin oppimisen ratkaisumalliksi. Lähestymistapa on musiikinopetuksessa varsin uusi ja aiheeseen liittyvää aiempaa tutkimusta on toistaiseksi melko vähän. Tutkimustulokset osoittavat, että työpajoissa tapahtuu monentasoista muusikkoutta kehittävää oppimista. Musiikkioppilaitoksissa tulee tunnistaa informaalin oppimisen potentiaali ja opettajien kehitettävä oppimisympäristöjä, joissa sitä hyödynnetään. Soitettavien kappaleiden valinta, soittokokemuksista oppiminen ja oppimistulosten arviointi ovat merkittävissä määrin opiskelijan vastuulla. Nämä edellyttävät vastuullista ja aloitteellis- ta toimintaa, ongelmanratkaisukykyä, yhteistyötaitoja sekä valmiutta kokemusten reflektointiin.

Viittaaminen

Virkkula, E. (2022). Työpajatyöskentely informaalin oppimisen muotona musiikkialan ammatillisessa koulutuksessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(3), 8–21. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113803