Defining leadership that fosters creativity in virtual work – Descriptive interpretative concept analysis

Kirjoittajat

  • Iris Humala

Avainsanat:

luovuus, virtuaalisuus, virtuaalityö, johtaminen, transformaalinen johtaminen, tunneälyjohtaminen, kompleksinen johtaminen, teoreettinen pluralismi, creativity, virtuality, virtual work, leadership, transformational leadership, emotional leadership, complexity leadership, theoretical pluralism

Abstrakti

Virtuaalityön johtajilla on iso haaste valjastaa organisaatioiden sisällä ja organisaatio-, maantieteellisten ja teknologisten rajojen ulkopuolella toimivien ihmisten yhteinen luovuus arvon tuottamiseen arvo- ketjuissa. Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvailevan tulkitsevan käsiteanalyysin ja induktiivisen epistemologisen lähestymistavan avulla määritellä johtaminen, joka edistää luovuutta virtuaalityössä. Analyysin tuloksena on kartta virtuaalisuuden, luovuuden, transformaalisen johtamisen, tunneälyjohtamisen ja kompleksisen johtamisen käsitteiden keskinäisistä yhteyksistä. Tulosten perusteella luovaa virtuaalista yhteistyötä edistävässä johtamisessa virtuaalisuus, luovuus ja ihmisten väliset tilat ja suhteet on ymmärrettävä laajasti. Analyysi antaa viitteitä myös teoreettisesta pluralismista eli usean teoreettisen viitekehyksen käytön hyödyllisyydestä virtuaalityön johtamisen teorian kehittämisessä sekä tarjoaa ajatuksia uusien käsitteiden luomiseen ja organisaatioiden kestä- vän kehityksen johtamisen kehittämiseen

Viittaaminen

Humala, I. (2022). Defining leadership that fosters creativity in virtual work – Descriptive interpretative concept analysis. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(3), 22–43. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113804