Opettajan kokemus sosiaalisesta roolistaan ja osallisuudestaan koulun strategiaprosessissa – tapaustutkimus laatupalkitusta koulusta

Kirjoittajat

  • Milja Mäntynen

Avainsanat:

strategian toteutuminen, sosiaalinen rooli, osallisuus, johtaminen, opettajuus, strategy, agency, social roles, participation, teachers

Abstrakti

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella laatupalkitun koulun strategia- prosessia opettajan kokemana ja lisätä ymmärrystä ruohonjuuritason strategisesta toimijuudesta. Osallisuuskokemusta kuvaillaan sosiaalisten roolien kautta. Sosiaalinen rooli voi olla kyynikon, kansalaisen tai aktivistin. Roolien sopiva jakautuminen, tyytyväisyys rooliin ja aktivistien riittävä määrä johdossa ovat oleellisia strategian realisoitumisessa. Analyysitapa on aineistolähtöinen. Aineisto koostuu 26 opettajan lomakekyselystä ja rehtorin, johtoryhmän ja 20 opettajan teemahaastatteluista. Taustamateriaalina käytetään koulun strategiaasiakirjoja ja tutkijan seurantahavaintoja. Tässä artikkelissa kuvataan lomakekyselyn ja johdon haastatteluiden tuottamaa näkemystä osallisuudesta strategiaprosessissa. Kohdejoukossa oli yksi kyynikko, 20 kansalaista ja 6 aktivistia, joista neljä odotetusti johtotehtävissä. 80 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä rooliinsa ja vaikutusmahdollisuuksiinsa ja oli sitoutunut strategian toteuttamiseen, mikä viittaa toimivaan roolijakaumaan työyhteisössä. Rehtorin osuus strategiatyössä oli merkittävä. Osallisuutta koettiin, visiot tunnettiin ja strategian toteutuminen nähtiin lähes ongelmattomana. Näkyi kuitenkin viitteitä visioiden ja arkityön yhdistämisen vaikeudesta, kansalaisten reflektion vähäisyydestä sekä omien arvojen ensisijaisuudesta yhteisten sijaan. Tutkimus lisää ymmärrystä laatutyöstä ja osallisuuden merkityksestä strategian toteutumisessa.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Mäntynen, M. (2022). Opettajan kokemus sosiaalisesta roolistaan ja osallisuudestaan koulun strategiaprosessissa – tapaustutkimus laatupalkitusta koulusta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 15(1), 32–46. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113866