Oppimisen ja tutkimisen yhteispeli – Savonia-ammattikorkeakoulun OIS-malli

Kirjoittajat

  • Mervi Vidgrén
  • Riitta Rissanen

Avainsanat:

työelämäläheinen oppiminen, kumppanuus, yhteisöllisyys, ammattikorkeakoulu, tutkimus- ja kehittämistoiminta, working life oriented learning, partnership, sense of community, university of applied sciences, research and development

Abstrakti

Artikkeli kuvaa ammattikorkeakoulun kahden perustehtävän – opetuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan – integroimiseen liittyviä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Artikkelin aineisto kerättiin Savonia-ammatikorkeakoulun henkilöstölle, opiskelijoille ja työelämälle järjestetyissä paneeleissa keväällä 2011. Paneelien tarkoituksena oli herättää keskustelua opettajien, TKI-henkilöstön, opiskelijoiden ja työelämäkumppaneiden kanssa työelämäläheisen oppimisen toimintamallista. Savonia-ammattikorkeakoulussa käyttöönotettu OIS-työelämäläheisen oppimisen malli vaatii ammattikorkeakoulupedagogiikan kehittämistä. Lisäksi tarvitaan yhteisöllisyyttä tukevia oppimisen areenoita, joissa oppijana on ammattikorkeakouluopiskelijan lisäksi ammattikorkeakoulun ja työelämän asiantuntijat. Oppiminen on yhteisöllistä ja eri toimijoiden kohtaaminen uutta tietoa tuottavaa. Työelämäläheisen toimintamallin kehittämisessä tarvitaan rohkeutta uudistaa eri toimijoiden roolia. Opettajien työssä korostuu ohjaajan ja tukijan rooli sekä kumppanuus työelämän kanssa. Asiantunti- jayhteisössä keskeistä on osaamisen jakaminen. Tämä vaatii uudistumiskykyä, joka avaa mahdollisuuksia opetuksen uudistamiselle ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio- saamisen vahvistumiselle.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Vidgrén, M., & Rissanen, R. (2022). Oppimisen ja tutkimisen yhteispeli – Savonia-ammattikorkeakoulun OIS-malli. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 15(3), 95–105. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113946