Hakeutumisvaiheen merkitys opintojen henkilökohtaistamisessa

Kirjoittajat

  • Jarmo Salo
  • Hannu Korkala

Avainsanat:

Henkilökohtaistaminen, hakeutumisvaihe, Aikaisemmin hankittu osaaminen, oppimispolku

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan, miten henkilökohtaistamisen hakeutumisvaiheessa opiskelijan aikaisemmin hankkimaa osaamista hyödyntäen hänelle rakennetaan tarkoituksenmukainen oppimispolku. Hakeutumisvaihe on kokemuksiemme mukaan koko henkilökohtaistamistoiminnan tärkein vaihe. Se tuottaa opiskelijalle vision hänen oppimispolustaan ja ohjaajille syntyy strategia siitä, miten kulloisenkin opiskelijan kanssa on tarkoituksenmukaista toimia. Artikkelissa hakeutumisvaiheen onnistumista on mitattu kyselyn avulla. Kohdejoukko muodostuu Oulun seudun ammattikorkeakoulun ammatillisen korkeakoulun vuonna 2010 ja 2011 opintonsa aloittaneista ja syyskuuhun 2011 mennessä valmistuneista näyttötutkintomestareista. Lähes kaikki vastanneet olivat lähes tai täysin samaa mieltä siitä, että he olivat osoittaneet osaamisensa tekemänsä suunnitelman (Hensu) mukaan. Ohjaajat olivat hyväksyneet suunnitelman ennen osaamisen osoittamisen aloittamista. Sen toteutumista on seurattu jatkuvan ohjaamisen avulla. Voidaan siis havaita, että hakeutumisvaiheessa rakentunut opintopolku on toteutunut. Hyvin suunniteltu ja ohjattu hakeutumisvaihe näyttää vastanneiden kohdalla johtaneen onnistuneeseen oppimistulokseen.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Salo, J., & Korkala, H. (2022). Hakeutumisvaiheen merkitys opintojen henkilökohtaistamisessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 14(1), 36–46. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114447