Missä ja miten maahanmuuttajat kehittävät ammatillista kielitaitoaan?

Kirjoittajat

  • Minna Suni

Avainsanat:

maahanmuuttajat, ammatillinen kielitaito, kielikoulutus, suomi toisena kielenä

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan sitä, missä ja miten maahanmuuttajat kehittävät ammatillista suomen kielen taitoaan. Aineistolähtöisen tarkastelun pohjaksi esitellään niitä havaintoja ja kielikoulutusta koskevia linjauksia, joita muissa maissa on tehty työmarkkinoiden globalisoituessa. Funktionaalisen kielitaidon näkökulmaa esitellään käymällä läpi Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) periaatteita ja käyttöyhteyksiä. Analyysin kohteena oleva autobiografinen haastatteluaineisto on koottu Suomi työkielenä: sosiokognitiivinen näkökulma maahanmuuttajien ammatilliseen kielitaitoon -tutkimushankkeessa. Ammatillisen kielitaidon kehitystä ohjaaviksi tekijöiksi nousevat aika ja tavoite, kieliopinnot sekä ennen kaikkea työyhteisön tuki. Haastateltavien mukaan kieliopintojen merkitys oli oikeastaan jäänyt melko vähäiseksi, koska niiden painopiste oli ollut yleiskielitaidossa ja kielen rakenteessa, ei ammatillisissa tarpeissa ja viestintäkäytänteissä. Päätelmänä on, että työelämän tarpeisiin vastaavaa räätälöityä kielikoulutusta tarvitaan. Sen tulisi valmentaa opiskelijoita myös löytämään tehokkaita strategioita työssä tapahtuvaan kielenoppimiseen.

Viittaaminen

Suni, M. (2022). Missä ja miten maahanmuuttajat kehittävät ammatillista kielitaitoaan?. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 13(2), 8–22. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114507