Ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen vaikuttavat tekijät:
Tapausesimerkkinä suomalaiset ammattitaidon maailmanmestaruuskilpailuihin osallistuvat ja valmentautuvat nuoret
Avainsanat:
WorldSkills -ammattitaitokilpailu, ammatillinen huippuosaaminen, eksperttiys, persoonallisuuspiirteet, itsesäätelyAbstrakti
Tässä artikkelissa kuvataan Opetusministeriön vuosina 2007 ja 2008 rahoittaman “Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen” (MoVE, Modeling Vocational Excellence) -tutkimusprojektin (http://www.uta.fi/aktkk/projects/move) keskeiset tutkimustulokset ja keskustellaan niiden merkityksestä ammatillisen huippuosaamisen kehittämisessä. Projektin tuloksena syntyi tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa ammatillisen huippuosaamisen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä ja ammatillisen huippuosaamisen työelämäyhteyksistä.