Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista asiantuntijuutta rakentamassa

Kirjoittajat

  • Elina Koivusalo Jyväskylän yliopisto
  • Maarit Alasuutari Jyväskylän yliopisto
  • Ville Ruutiainen Jyväskylän yliopisto

Avainsanat:

varhaiskasvatuksen opettajakoulutus, pedagoginen asiantuntijuus, tuki ja palaute, minäpystyvyys, motivaatio

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tuotetaan uutta tietoa varhaiskasvatuksen opettajien opintojen aikaisen minäpystyvyyden sekä tuen ja palautteen yhteydestä pedagogiseen asiantuntijuuteen. Lisäksi tutkitaan varhaiskasvatusalalle motivoivien tekijöiden yhteyttä pedagogiseen asiantuntijuuteen. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, eroavatko yhteydet pedagogiseen asiantuntijuuteen aikaisempaa varhaiskasvatusalan työkokemusta omaavien opettajien ja niiden opettajien välillä, joilla ei ollut aikaisempaa työkokemusta varhaiskasvatusalalta. Tutkimusaineisto koostuu osasta Varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin ja varhaiskasvatusalaan sitoutuminen (SIMO)-tutkimushankkeen kyselyä (n = 541). Tutkimuksen kohderyhmänä ovat kasvatustieteen kandidaatintutkinnon suorittaneet varhaiskasvatuksen opettajat, jotka olivat hakeutuneet opettajakoulutukseen vuosina 2018 ja 2019. Analyysimenetelmänä oli hierarkkinen regressioanalyysi. Varhaiskasvatuksen opettajien opintojen aikainen minäpystyvyys sekä tuki ja palaute olivat myönteisesti yhteydessä pedagogiseen asiantuntijuuteen. Mitä vahvemmaksi varhaiskasvatuksen opettajat kokivat opintojen aikaisen minäpystyvyyden ja mitä riittävämpää tuki ja palaute olivat, sitä myönteisemmäksi pedagoginen asiantuntijuus arvioitiin. Tulokset osoittivat myös sen, että aikaisempi työkokemus varhaiskasvatusalalta kytkeytyi iän ja pedagogisen asiantuntijuuden väliseen yhteyteen. Nykyisessä, julkisuudessakin esille tuodussa varhaiskasvatuksen opettajien riittävyyden kysymyksissä opintojen aikaisella minäpystyvyydellä ja sitä vahvistavalla tuella ja palautteella voi olla tärkeä merkitys, sillä näiden tiedetään edistävän opintoihin ja varhaiskasvatusalaan sitoutumista.

Viittaaminen

Koivusalo, E., Alasuutari, M., & Ruutiainen, V. (2024). Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogista asiantuntijuutta rakentamassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(4), 34–53. https://doi.org/10.54329/akakk.154939