Ammatillisen opettajan näkemykset työelämäyhteistyön uudistamisen mahdollisuuksista ja haasteista
Avainsanat:
ammatillinen opettaja, työelämäyhteistyö, uudistus, kulttuurihistoriallinen toiminnan teoriaAbstrakti
Ammatillisten opettajien työelämäyhteistyön käytännöt muuttuivat vuoden 2018 lakiuudistuksessa, kun työpaikoilla oppiminen sai entistä suuremman painoarvon ammatillisessa koulutuksessa. Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen opettajan näkemyksiä rajatoiminnan mahdollisuuksista ja haasteista koulutusuudistuksen edellyttämässä työelämäyhteistyössä. Tutkimuksessa analysoitiin ammatillisilta opettajilta kerätyn verkkokyselyn avoimia vastauksia kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian viitekehyksessä. Tulosten mukaan ammatillisen opettajan rajatoiminnan ekspansiiviset mahdollisuudet ilmenivät opettajan uusina työelämärooleina, työelämälähtöisyyden pedagogisena toteutuksena, työelämäyhteistyökäytäntöjen ja -välineiden vakiinnuttamisena, reformin opiskelijalähtöisyyden vahvistamisena, koulun ja työpaikan yhteisöllisten käytäntöjen luomisena sekä työnjaon rajanylityksinä. Toisaalta rajatoiminnan jännitteisinä haasteina nähtiin opettajien osaamisen ylläpitäminen, ohjausresurssien niukkuus, työnjako yhteistyön rajapinnalla ja työelämän pedagoginen uudelleen orientoituminen. Toiminnanteoreettinen tarkastelu mahdollistaa aiempaa tutkimusta systeemisemmän lähestymistavan työelämäyhteistyön uudistamiseen. Tutkimuksen osoittamat toiminnan ekspansiot ja jännitteet vahvistavat ja laajentavat käsitystä ammatillisen opettajuuden kehittämishaasteista 2020-luvulla.
