Approaches to teaching and wellbeing among European higher education teachers
Avainsanat:
korkeakouluopettajat, opetukselliset lähestymistavat, hyvinvointi, minäpystyvyys, itsemyötätuntoAbstrakti
Viime vuosina kiinnostus korkeakouluopettajien hyvinvointiin on lisääntynyt korkeakoulupedagogiikan tutkimuskentällä. Erityisesti opetuksellisia lähestymistapoja on käytetty teoreettisena ja analyyttisena viitekehyksenä korkeakouluopettajien pedagogisia käytänteitä ja intentioita tarkastelevassa tutkimuksessa. Opetuksellisten lähestymistapojen ja opettajan hyvinvoinnin suhteesta tiedetään kuitenkin edelleen melko vähän. Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa tarkasteltiin opetuksellisten lähestymistapojen, opettajien hyvinvoinnin sekä opetuskokemuksen ja pedagogisen pätevyyden välisiä suhteita. Tutkimuksen konteksti kiinnittyy Regional University Network - European University (RUN-EU) -verkostoon, joka kattoi mittaushetkellä seitsemän eurooppalaista korkeakoulua. Tutkimusaineisto muodostui 244 korkeakouluopettajan opetuksellisia lähestymistapoja, minäpystyvyyttä ja itsemyötätuntoa mittaavan kyselyn vastauksista. Tulokset osoittivat, että vuorovaikutteinen ja tiedon siirtämistä painottava lähestymistapa olivat positiivisesti, kun taas ei-reflektiivinen lähestymistapa oli negatiivisesti yhteydessä opettajien minäpystyvyyteen ja itsemyötätuntoon. Suunnitelmallisen lähestymistavan havaittiin myös ennustavan opettajan minäpystyvyyttä. Pedagogisen pätevyyden omaavat opettajat hyödynsivät opetuksessaan enemmän vuorovaikutteista lähestymistapaa ja vastavuoroisesti vähemmän tiedon siirtämiseen keskittyvää lähestymistapaa. Tulokset osoittavat, kuinka tärkeää on tukea opettajien vuorovaikutteisia lähestymistapoja ja heidän kykyään reflektoida opetustaan pedagogista koulutusta tarjoamalla.
