Käytännön ja vuorovaikutuksen tarve. Kuinka ammatilliset opettajat arvioivat omaa opettajankoulutustaan?
Avainsanat:
ammatillinen koulutus, opettajankoulutus, laadullinen tutkimusAbstrakti
Tarkastelimme tutkimuksessa 53 toisen asteen ammatillisen opettajan kokemuksia ja arvioita omasta ammatillisesta opettajankoulutuksestaan käyttämällä aineistona teemahaastatteluita (n=29) ja fokusryhmähaastatteluita (n=24). Haastatellut opettajat edustivat useita eri ammattialoja, paikkakuntia ja erikokoisia oppilaitoksia. Kysyimme tutkimuksessa, kuinka ammatillinen opettajankoulutus oli vastannut opettajien työn tarpeisiin ja mistä näkökulmista he arviointinsa esittivät eli millaisina opettajat itse kokivat oman työnsä. Vertailimme opettajien näkemyksiä ja kokemuksia ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteisiin ja toimintatapoihin. Hyödynsimme teoreettisena viitekehyksenä käytäntöyhteisöjen teoriaa ja aineiston analyysitapana argumenttianalyysia. Analyysin perusteella ammatillisen opettajan työ ilmeni konkreettisena ja käytännöllisenä työskentelynä opiskelijoiden kanssa oman ammattiaineen parissa. Opettajat arvioivat opettajankoulutusta tästä näkökulmasta: oma opettajankoulutus nähtiin hyväksi, jos sen koettiin antaneen valmiuksia käytännön opetustyöhön ja vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa, mutta sitä pidettiin huonona, jos näin ei ollut. Näkemys opettajan työn käytännöllisyydestä ja vuorovaikutteisuudesta motivoi myös haastateltujen opettajien opettajankoulutukselle esittämiä kehittämisehdotuksia. Opettajien näkemyksissä ilmeni paljon vaihtelua, mikä kertoi paitsi opettajien yksilöllisistä eroista, tulkintamme mukaan myös siitä, että opettajankoulutus ei ole täysin tasalaatuista. Pohdimme opettajankoulutuksen kehittämistä näistä lähtökohdista.