Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen

Kirjoittajat

  • Anu Raudasoja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Orvokki Joki-Pesola HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Avainsanat:

ammatillinen opettajankouluttaja, opettajan osaamisvaatimukset, osaamisen kehittäminen

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastelemme Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen 2017–2019 -hankkeen (OPEKE) väliaikatuloksina ammatillisen opettajankouluttajan osaamistarpeita HAMK Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa keväällä 2018 kerätyn aineiston pohjalta. Hankkeen tavoitteena on, että tulevaisuudessa voidaan varmistaa opettajankouluttajan työelämälähtöinen, ajantasainen ja ennakointitietoa hyödyntävä osaaminen. Opettajankouluttajan osaamisen keskiössä ovat laaja-alainen perusosaaminen, uutta luova asiantuntijuus ja toimijuus sekä oman osaamisen ja yhteisön jatkuva kehittäminen. Opettajankouluttajan osaamistarpeet muuttuvat suhteessa yhteiskunnan, koulutuksen ja työelämän kehitykseen. Tulosten perusteella näyttää siltä, että ammatillisen opettajankouluttajan osaamisvaatimukset ovat laaja-alaiset ja vaativat monenlaista osaamista, joista osa opitaan työtehtävien yhteydessä, osa koulutuksessa ja osa vapaa-ajalla. Osaamisen kehittymisen näkökulma on siten kaikkiaalinen eli ajasta ja paikasta riippumaton.
Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2018-12-01

Viittaaminen

Raudasoja, A., & Joki-Pesola, O. (2018). Ammatillisen opettajankouluttajan osaamisen kehittäminen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 20(4), 96–105. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84619