Students’ perception of learning innovation competences in activity-based learning environment

Kirjoittajat

  • Meiju Keinänen Turun ammattikorkeakoulu Oy
  • Annika Oksanen Turun ammattikorkeakoulu Oy

Avainsanat:

innovaatiokompetenssi, toimintalähtöinen oppiminen, korkeakoulupedagogiikka

Abstrakti

Artikkelissa esitellään esimerkki toimintalähtöisestä pedagogiikasta korkeakouluyritysyhteistyössä ja tutkitaan, tukevatko tämän kaltaiset oppimisympäristöt innovaatiokompetenssien oppimista. Tapaustutkimukseen valittiin erään ammattikorkeakoulun opiskelijoita kolmelta pakolliselta opintojaksolta (15 opintopistettä). Opiskelijat olivat eri insinöörikoulutusohjelmista ja eri vuosikursseilta (n=77). Kaikilla opintojaksoilla oppiminen perustui toimintalähtöisiin oppimismenetelmiin ja opintojaksot toteutettiin innovaatiopedagogiikan mukaisesti. Itsearviointikyselyn tulosten mukaan opiskelijat arvioivat oppineensa innovaatiokompetensseja näillä opintojaksoilla. K-klusterianalyysin perusteella löydettiin kaksi oppijaryhmää: enemmän ja vähemmän innovaatiokompetensseja oppineet. Khiin neliö -testi osoitti, että kaikki opiskelijat ovat kykeneviä oppimaan innovaatiokompetensseja. Sukupuoli, vuosikurssi, työkokemus tai opintojakso eivät ole yhteydessä innovaatiokompetenssien oppimiseen. Sen sijaan t-testi osoitti, että opiskelijoiden motivaatio, oppimisen tärkeys, opintojakson ilmapiiri, alakohtainen tiedollinen oppiminen ja projektimuotoinen oppimismieltymys ovat yhteydessä näiden taitojen oppimiseen. Oppimisympäristöjen ja opintojaksojen suunnittelussa tulisikin kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten luoda turvallinen ja kannustava ilmapiiri sekä kasvattaa opiskelijoiden motivaatiota. Tämä artikkeli on hyödyllinen etenkin niille, jotka haluavat kouluttaa innovaattoreita ja kehittää korkeakoulukäytänteitä vastamaan paremmin tämän päivän työelämän vaatimuksiin.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2017-12-01

Viittaaminen

Keinänen, M., & Oksanen, A. (2017). Students’ perception of learning innovation competences in activity-based learning environment. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(4), 48–61. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84740