Avaimia onnistuneeseen kieltenopettajien täydennyskoulutukseen

Kirjoittajat

  • Anne Huhtala Helsingin yliopisto
  • Marjo Vesalainen Helsingin yliopisto

Avainsanat:

kieltenopettajat, täydennyskoulutus, ammatillinen kehittyminen

Abstrakti

Artikkeli käsittelee kieltenopettajille suunnattua täydennyskoulutusta ja sen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Aineistona on kahden täydennyskoulutushankkeen muodostama kokonaisuus, jota on tarkasteltu exploratory practice -viitekehyksessä. Näin on pyritty edistämään sekä osallistujien että kouluttajien ammatillista kehittymistä niin teorian kuin käytännönkin tasolla ja tarjoamaan mahdollisuuksia yhteiseen tiedonrakenteluun. Tekstissä käydään läpi onnistuneen täydennyskoulutuksen avaintekijöitä kolmella ulottuvuudella: suunnitteluvaiheessa, toteutuksessa ja opettajien ammatillisessa kehittymisessä. Artikkelin loppuun on koostettu kymmenen kohdan muistilista, josta on toivottavasti hyötyä myös muille koulutushankkeita suunnitteleville.
Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2017-12-01

Viittaaminen

Huhtala, A., & Vesalainen, M. (2017). Avaimia onnistuneeseen kieltenopettajien täydennyskoulutukseen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(4), 62–69. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84742