Etäopiskelun eväät: Ohjausta ja itsekuria. Savonia-ammattikorkeakoulun työelämäläheinen etäkoulutus opettajien ja opiskelijoiden kokemana
Avainsanat:
etäopiskelu, opettajuuden muutos, työelämäläheisyys, videovälitteinen opetusAbstrakti
Savonia-ammattikorkeakoulu kouluttaa Kotkassa ja Lappeenrannassa bioanalyytikkoja ja röntgenhoitajia etäopiskelumallilla. Yhteistyökumppaneina ovat Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymä Carea ja Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote. Etäryhmät opiskelevat sairaaloiden tiloissa Cisco-videoneuvotteluyhteydellä Kuopioon. Pilottikoulutukset alkoivat syksyllä 2014. Etäkoulutuksen kokemuksia on selvitetty opettajilta Itä-Suomen yliopistoon tehdyssä pro gradu -työssä pienryhmähaastatteluilla vuonna 2015 ja opiskelijoilta Savonian tekemällä Webropol-teemakyselyllä alkuvuodesta 2016. Aineistot on analysoitu sisällön analyysillä. Opiskelijakyselyn perusteella etäopiskelun ja erityisesti videovälitteisen opetuksen onnistuminen edellyttää 1) perehdytystä 2) opiskelumotivaatiota 3) itsekuria ja keskittymiskykyä 4) laitteiden toimivuutta 5) vuorovaikutusta ja 6) atk-tukea. Myös opettajat korostivat haastatteluissa etäyhteysmenetelmään ja laitteisiin perehtymisen merkitystä, vuorovaikutusta ja teknisen tuen tärkeyttä sekä opiskelijoiden etäopiskelutaitoja. Pilottikoulutukset jatkuvat vuoden 2017 loppuun. Edelleen on tarkoitus selvittää työelämäkumppaneiden kokemukset koulutusyhteistyöstä sekä kartoittaa, eroaako lähiopiskeluryhmässä opiskelleiden osaaminen etäryhmissä opiskelleiden osaamisesta opintojen loppuvaiheessa.
Osasto
Tiedeartikkelit
Julkaistu
2016-10-01
Viittaaminen
Halimaa, S.-L., & Kopeli, M. (2016). Etäopiskelun eväät: Ohjausta ja itsekuria. Savonia-ammattikorkeakoulun työelämäläheinen etäkoulutus opettajien ja opiskelijoiden kokemana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 18(3), 24–32. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84875