Työn ja opintojen yhdistäminen - opintojen aikainen työssäkäynti ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemana
Avainsanat:
ammattikorkeakouluopiskelijat, opiskelunaikainen työssäkäynti, ammattikorkeakoulut, korkeakouluopiskeluAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Korkeakouluopintojen aikainen työssäkäynti on yleistä Suomessa ja kansainvälisesti. Työssäkäyntiä ja sen merkitystä opinnoissa ja työllistymisessä on tutkittu lähinnä opintoaikojen ja opintomenestyksen näkökulmista. Lähtökohtana on ollut käsitys siitä, että työssäkäynti hidastaa opintojen etenemistä ja heikentää opintomenestystä. Vähemmän on kiinnitetty huomiota työssä hankittuun osaamiseen ja sen merkitykseen korkeakouluopinnoissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan toisen vuoden ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opintojen aikaisesta työssäkäynnistä ja sen hyödyntämisestä opinnoissa. Tutkimus on osa Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiön (Otus ry) seurantatutkimusta, jossa korkeakouluopiskelijat arvioivat kulunutta opintovuotta retrospektiivisesti. Otanta toteutettiin ositetulla satunnaisotannalla. Aineiston kaksivaiheisella painotuksella pyrittiin siihen, että lopullinen tutkimusotos edustaisi tavoiteperusjoukkoaan mahdollisimman hyvin. Yhteensä 928 ammattikorkeakouluopiskelijaa vastasi kyselyyn keväällä 2014. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Analyysissa käytettiin kuvailevia tilastomenetelmiä. Tutkimukseen osallistuneet ammattikorkeakouluopiskelijat käyttivät opintoihin ja työssäkäyntiin yhteensä keskimäärin 52 tuntia viikossa. Työssäkäynti ei ollut estänyt opinnoissa etenemistä, eikä opintoja oltu hidastettu tai keskeytetty työssäkäynnin vuoksi. Työssäkäynti oli opiskelijan henkilökohtainen projekti. Opetuksessa ei juurikaan hyödynnetty tai kannustettu opiskelijoita soveltamaan työssä opittua opintoihin. Opintojen aikainen työssäkäynti rakentaa korkeakoulutuksen käytäntöjä ja tuottaa osaamista, joka tulisikin nähdä osana osaamisen kehittymistä ammattikorkeakouluopintojen aikana.