Miesopiskelijoiden identiteetti opettajaopinnoissa
Avainsanat:
opettajaopiskelija, identiteetti, miehet, ammatillinen opettajankoulutusAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Tässä artikkelissa tutkimme, millaisia asioita huomioiden ja millaisten suhteiden varassa opettajaksi opiskelevat miesopiskelijat rakentavat opettajaidentiteettiä. Vastauksia etsimme aineistosta, joka koostuu ammatillisen opettajankoulutuksen miesopiskelijoiden oppimispäiväkirjamuotoisista teksteistä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntämällä, teoreettisena apuvälineenä analyysissa on lisäksi hyödynnetty van Langenhoven ja Harrén (1999) asemoinnin käsitettä. Tuloksina esitämme, että opettajaopiskelijamiesten siirtymisessä oman alansa osaajasta opettajaopiskelijaksi ja siitä edelleen opettajaksi, rakentuu asemoitumalla suhteessa opintoihin, opiskelukäytänteisiin, tietämiseen sekä sukupuolitettuun miesopettajuuteen. Opettajaopiskelijan identiteettityön monipuolisuuden näkyvämmäksi tekeminen opettajaopintojen alusta lähtien mahdollistaisi opiskelijoiden tietoisemman identiteettityön käynnistymisen sekä syventymisen opettajan ammatissa. Se mahdollistaisi identiteetin käyttämisen työvälineenä sekä sukupuolitietoisemman toimintakulttuurin.