Mitä teemme ja mitä jätämme tekemättä
– Osaamisen profilointityön prosessi Hämeen ammattikorkeakoulussa
Avainsanat:
ammattikorkeakoulu, ennakointi, osaamisen profilointiAbstrakti
Hallitusohjelmassa edellytetään korkeakouluilta ja tutkimuslaitoksilta profiloitumista, työnjakoa ja yhteistyötä. Korkeakoulujen on tehtävä valintoja Suomen kilpailukyvyn parantamiseksi ja osaamisen kehittämiseksi. Korkeakoulujen profiloituminen edellyttää myös sisäistä osaamisen profiloitumista. Valinnat merkitsevät riskinottoa, sillä tulevaisuuden työmarkkinoiden tarpeesta ei voida varmuudella tietää. Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) on lähtenyt systemaattisesti profiloimaan toimintaansa ammatilliseksi korkeakouluksi, joka tuottaa uutta työelämälähtöistä korkeakouluosaamista. Tässä artikkelissa kuvataan HAMKin vuonna 2015 toteutettua viiden yksikön osaamisen profilointityön prosessia. Prosessi jakaantui kahteen sykliin, joiden aikana toteutettiin viisi työpajaa. Työpajoihin osallistui yhteensä noin 450 henkilöä. Työpajojen tuloksena syntyivät luonnokset yksiköiden osaamisen profiileista, joissa kuvataan yksiköiden kärkiosaamiset. Osaamisen profilointityö on dynaaminen prosessi, jonka aikana joudutaan ratkaisemaan mitä HAMK tekee ja mitä jättää tekemättä. Lisäksi ratkaisuja joudutaan matkalla myös muuttamaan.
Osasto
Tiedeartikkelit
Julkaistu
2016-04-15
Viittaaminen
Varjonen, B., & Laakso, A. (2016). Mitä teemme ja mitä jätämme tekemättä: – Osaamisen profilointityön prosessi Hämeen ammattikorkeakoulussa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 18(1), 72–82. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/88251