Puhetta työstä: kansainvälisten terveydenhuollon ammattilaisten suomen kielen puhumistaidon arviointi

Kirjoittajat

  • Marja Seilonen Jyväskylän yliopisto
  • Minna Suni Jyväskylän yliopisto

Avainsanat:

toisen kielen oppiminen, puhuminen, työkieli, terveydenhuoltoalan kielitaito

Abstrakti

Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn

Artikkeli keskittyy ulkomailla kouluttautuneiden terveydenhuollon ammattilaisten suomen kielen taitoon erityisesti puhumistaidon arvioinnin näkökulmasta. Analyysin kohteena on yleisten kielitutkintojen puhumisen osakokeen testituloksia ja puhesuorituksia (N=45), joita tarkastellaan osallistujien taustatietoja vasten. Taustatiedot olivat saatavilla 21 osallistujalta, ja ne sisälsivät puhumistaidon itsearvioinnin ja tietoa suomen kielen käytöstä arjessa. Testitulokset ja itsearvioinnit olivat linjassa keskenään. Puhumissuoritusten laadullinen analyysi osoittaa, että yleiskielitaidon testissäkin osallistujat tuovat esiin ammatillista suuntautumistaan. Tämä näkyy esimerkiksi temaattisissa valinnoissa, sanastossa ja kiteymissä sekä toimintaan kehottamisessa ilmenevissä epäsuoruuden ilmauksissa. Se, että kieltä opitaan ensisijaisesti työssä, heijastuu näin testisuorituksissa. Analysoitavina olivat myös kahden työhönotosta vastaavan terveydenhuollon esimiehen haastattelut; työnantajan vastuulla on viime kädessä varmistaa, että palkattavalla terveydenhuollon ammattihenkilöllä on työtehtävissä riittävä kielitaito, ja tämä vastuu on yleensä kannettava ilman kielitaidon arviointikoulutusta. Analyysien tuloksia hyödynnetään ammatillisen kielitaidon arviointikäytänteiden kehittämisessä.

Viittaaminen

Seilonen, M., & Suni, M. (2015). Puhetta työstä: kansainvälisten terveydenhuollon ammattilaisten suomen kielen puhumistaidon arviointi. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 17(2), 27–43. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/90102