Ajelehtien kulttuurien välisessä tilassa?
Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden integraatiokokemukset ja odotukset sijoittumisestaan suomalaisille työmarkkinoille
Avainsanat:
kansainväliset tutkinto-opiskelijat, integraatiokokemukset, työllistymisodotukset, korkeakoulutusAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaiseen yliopistokoulutukseen hakeutuneiden kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden integraatiokokemuksia suomalaiseen yhteiskuntaan ja korkeakoulutukseen ja millaisia näkemyksiä heillä on generalistialojen opiskelijoina työllistymisestään tutkinnon jälkeen suomalaisille työmarkkinoille. Kansainvälisyyttä ja kansainvälisten koulutusohjelmien laajentamista koskevat tavoitteet korkeakoulutuksessa merkitsevät usein kansainvälisten opiskelijoiden määrän lisäämistä. Suomalaisille työmarkkinoille yrittäessään maahanmuuttajataustaiset korkeasti koulutetut ovat kuitenkin suuren haasteen edessä, sillä työmarkkinat Suomessa ovat olleet perinteisesti hyvin suljetut. Korkeakoulututkintokaan ei ole välttämättä taannut parempia mahdollisuuksia uralle kiinnittymiseen. Monimenetelmällisen, kahta erilaista aineistoa (survey, haastattelut) hyödyntävän tutkimuksen päätuloksena on havainto siitä, että kansainvälisen tutkinto-opiskelijan integraatiokokemuksia on tarpeen ymmärtää kokonaisvaltaisesti ja samalla huomiota kiinnittäen integraatiokokemusten eri osa-alueisiin: kulttuuriseen, akateemiseen, sosiaaliseen ja uraintegraatioon. Työllistymistä haittaavina tekijöinä he arvioivat erityisesti suomen kielen taidon ja relevantin työkokemuksen puutteet sekä tarvittavien sosiaalisten verkostojen rajoitukset. Jos kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita voitaisiin paremmin tukea kulttuurisessa, akateemisessa ja sosiaalisessa integroitumisessa korkeakoulutuksessa ja sen ulkopuolella, parantaisi tämä eittämättä heidän mahdollisuuksiaan myös uralle integroitumisessa ja työllistymisessä suomalaisille työmarkkinoille.