What triggers emotions in university teaching?

Kirjoittajat

  • Liisa Postareff Centre for Research and Development of Higher Education
  • Sari Sari Lindblom-Ylänne Centre for Research and Development of Higher Education

Avainsanat:

Tunteet; yliopisto-opetus; pedagoginen koulutus

Abstrakti

Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn

Tutkimuksessa tarkastellaan yliopisto-opettajien kuvaamia opetukseen liittyviä tunteita, sekä näitä tunteita herättäviä tekijöitä. Tutkimukseen osallistui 16 yliopisto-opettajaa kuudelta eri tieteenalalta, jotka haastateltiin ennen opettamaansa kurssia ja sen jälkeen. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Opettajat kuvasivat sekä positiivisia että negatiivisia tunteita, ja aineistosta tunnistettiin useita tunteita herättäviä tekijöitä: 1) Opetusprosessin, 2) opiskelijoiden oppimistulokset ja kokemukset, 3) opettajan ominaisuudet ja opetustaito, 4) opiskelijoiden rooli ja aktiivisuus sekä 5) opettajan ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus. Opettajat joilla ei ollut lainkaan pedagogista koulutusta erosivat osittain tunteita herättävien tekijöiden suhteen opettajista joilla oli pedagogista koulutusta. Tutkimuksen tulosten avulla yliopisto-opetukseen liittyviä tunteita sekä tunteita herättäviä tekijöitä voidaan ymmärtää syvällisemmin. Tunteita herättävien tekijöiden tunnistaminen on tärkeää, jotta opettajia voidaan tukea tunnistamaan ja säätelemään opetukseen liittyviä tunteitaan.

Viittaaminen

Postareff, L., & Sari Lindblom-Ylänne, S. (2015). What triggers emotions in university teaching?. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 17(2), 83–96. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/90107