Hoitotyön opiskelijoiden farmakologian perusteiden ja lääkelaskennan osaaminen
Avainsanat:
farmakologia, lääkehoito, lääkelaskenta, hoitotyö, hoitotyön koulutusAbstrakti
Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää valmistumisvaiheessa olevien hoitotyön opiskelijoiden farmakologian ja lääkelaskennan perusvalmiuksia sekä opetuksen määrän ja tehostamisen merkitystä niihin. Tutkitussa oppilaitoksessa oli aloitettu vuonna 2008 lääkehoidon opetuksen kehittämishanke. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa vaiheessa. Vuonna 2008 tutkimukseen osallistui 70 hoitotyön opiskelijaa ja 2012 vuonna 137 opiskelijaa. Vuonna 2008 valmistuneita opiskelijoita kehittämistoimet eivät olleet koskeneet.
Tutkimuksessa mittarina käytettiin Grandell-Niemen kehittämää LäLat-testiä, joka on kehitetty hoitotyön farmakologian perusteiden ja lääkelaskennan osaamisen arviointiin. Vuonna 2012 valmistuneiden opiskelijoiden tulokset olivat parempia kuin vuonna 2008 valmistuneiden. Tutkimuksessa tuli esille, että opiskelijoiden osaamisessa on kuitenkin edelleen puutteita sekä farmakologian perusteiden tuntemisessa että lääkelaskennan hallinnassa. Tulosten perusteelle hoitotyön farmakologian opetuksen kehittämisessä keskeistä ovat seuraavat asiat. Farmakologian ja lääkelaskennan opetuksen tulee olla olennainen osa kliinisestä hoitotyön opetusta ja harjoittelua. Farmakologian ja lääkelaskennan opetuksen tulee olla riittävän käytännön läheistä ja soveltavaa. Opetuksen tulee tukea opiskelijan kykyä itsenäiseen tiedonhakuun ja itsensä kehittämiseen sekä tietotasonsa itsenäiseen arviointiin.