CIDOC CRM – ratkaisu heterogeenisten aineistojen yhteiskäyttöön?

Kirjoittajat

  • Pekka Henttonen

Abstrakti

CIDOC Conceptual Reference Model (CRM) on viitemalli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa muistiorganisaatioiden tietojen yhteiskäyttöisyys ilman että olemassa olevia metatietoja tai organisaatioiden käytäntöjä joudutaan muuttamaan. Artikkeli esittelee CRM:n perusajatukset ja käy läpi siitä saatuja kokemuksia. CRM:n suurin ongelma on, että se on abstrakti, kompleksinen ja sallii erilaisia tulkinta- ja toteutusvaihtoehtoja. Näitä ongelmia voidaan välttää, jos CRM-pohjaisten palveluiden tuottajayhteisö voi keskustella viitemallin soveltamisesta. Toistaiseksi CRM:n sovellukset ovat olleet rajatumpia kuin mitä tavoite kaikkien muistiorganisaatioiden tietojen yhteiskäyttöisyydestä antaa ymmärtää.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2012-08-08

Viittaaminen

Henttonen, P. (2012). CIDOC CRM – ratkaisu heterogeenisten aineistojen yhteiskäyttöön?. Informaatiotutkimus, 31(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/inf/article/view/6753