CIDOC CRM – ratkaisu heterogeenisten aineistojen yhteiskäyttöön?
Abstract
CIDOC Conceptual Reference Model (CRM) on viitemalli, jonka tarkoituksena on mahdollistaa muistiorganisaatioiden tietojen yhteiskäyttöisyys ilman että olemassa olevia metatietoja tai organisaatioiden käytäntöjä joudutaan muuttamaan. Artikkeli esittelee CRM:n perusajatukset ja käy läpi siitä saatuja kokemuksia. CRM:n suurin ongelma on, että se on abstrakti, kompleksinen ja sallii erilaisia tulkinta- ja toteutusvaihtoehtoja. Näitä ongelmia voidaan välttää, jos CRM-pohjaisten palveluiden tuottajayhteisö voi keskustella viitemallin soveltamisesta. Toistaiseksi CRM:n sovellukset ovat olleet rajatumpia kuin mitä tavoite kaikkien muistiorganisaatioiden tietojen yhteiskäyttöisyydestä antaa ymmärtää.