As a developer teacher, I serve as a bridge between the university and the ECE centers.” Developer teacher activities supporting teaching practicum in early childhood teacher education
DOI:
https://doi.org/10.58955/jecer.149366Keywords:
early childhood education, practicums, teacher educationAbstract
The changes in societal and working life challenge Early Childhood Teacher Education to long-term development work. The previous research shows that teaching practicums are central to professional growth and enhance the attachment to the field after graduation. Prerequisites for teacher education to meet these needs require a continuous dialogue with practical working life. The paper introduces the Developer Teacher activities developed at the University of Oulu in which teaching practicum and the guidance of the pre-service teachers and continuous development is enabled through organized and regular working life connection.
References
Cruickshank, K., & Westbrook, R. (2013). Local and global - conflicting perspectives? The place of overseas practicum in preservice teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(1), 55–68. https://doi.org/10.1080/1359866X.2012.753989
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. (2024). Varhaiskasvatuksen koulutus Suomessa 2023: Arviointi koulutuksen tilasta ja kehittämistarpeista. https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_0724.pdf
Karila, K., & Kupila, P. (2023). Multi-professional teamwork in Finnish early childhood education and care. International Journal of Child Care and Education Policy, 17(1), 21–20. https://doi.org/10.1186/s40723-023-00124-5
Kess, R., & Puroila, A-M. (2021). Narratives from the North: Early childhood teachers’ narrative identities in place. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(1), 126–139. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1983867
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Liinamaa, T. (2014). Merkityksellisen ohjaus- ja vuorovaikutussuhteen olemus lastentarhanopettajakoulutuksen ohjatussa harjoittelussa [Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto]. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research, 504. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5807-7
Matengu, M., Ylitapio-Mäntylä, L., & Puroila, A.-M. (2020). Early childhood teacher education practicums: A literature review. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 1156–1170. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833245
Onnismaa, E.-L., Kalliala, M., & Tahkokallio, L. (2017). Koulutuspoliittisen paradoksin jäljillä - Miten varhaiskasvatus muotoutui sosiaalialan koulutuksia suosivaksi. Kasvatus & Aika, 11(3), 4–20. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68720/30156
Opetus- ja kulttuuriministeriö. (2021). Varhaiskasvatuksen koulutuksen kehittämisohjelma 2021–2030. Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisfoorumi. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3.
Ukkonen-Mikkola, T., & Turtiainen, H. (2016). Työssäoppiminen koulutuksen ja työelämän rajavyöhykkeellä. Journal of Early Childhood Education Research, 5(1), 44–68. https://journal.fi/jecer/article/view/114050/67249
Ukkonen-Mikkola, T., Ek, T., Piiroinen, R., Lehtinen, E., Berg, A., Sviili, E., & Liinamaa, T. (2021). Relationaalisen asiantuntijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ohjatun harjoittelun diskursseissa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(3), 182–207. https://journal.fi/jecer/article/view/114175/67374
Zeichner, K., Payne, K. A., & Brayko, K. (2015). Democratizing teacher education. Journal of Teacher Education, 66, 122–135. https://doi.org/10.1177/0022487114560908