Työn kuormittavuuden kokemusten, työn tehostamisen ja sairauspoissaolojen moni-ulotteiset yhteydet lastentarhanopettajan työssä
Avainsanat:
early childhood education, varhaiskasvatus, kindergarten teacher, lastentarhanopettaja, sick leave, työhyvinvointi, workload, sairauspoissaolotAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lastentarhanopettajien työn kuormittavuuden kokemusta sekä tehostamistoimien ja sairauspoissaolojen välistä yhteyttä monimenetelmällisen tutkimuksen keinoin. Kuormittavuuden kokemusta tarkastellaan aineistolähtöisesti haastattelutilanteessa tuotettujen (N = 13) kuormittavuuden kuvausten kautta. Haastattelun löydösten ohjaamana tehostamistoimia lähestytään edelleen käyttöasteiden ja käyttöasteissa tapahtuneiden muutosten näkökulmasta yhden kunnan kunnallisissa päiväkodeissa (N = 135) vuosien 2012–2014välisenä aikana. Myös sairauspoissaoloja tarkastellaan määrällisesti tilastollisen aineiston kautta. Yhteys tehostamistoimien ja sairauspoissaolojen välillä on moniulotteinen. Lastentarhanopettajat selittävät työn kuormittavuuden kokemuksia tehostamistoimilla, joiden koetaan muuttaneen varhaiskasvatustoiminnan luonnetta. Tilastollinen analyysi vahvistaa, että tarkastelun kohteena olevassa kunnassa tehostamista on tapahtunut käyttöasteen osalta tutkimusajankohtana. Nämä tehostamistoimet ovat yhteydessä sairauspoissaolojen määrään.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2017-09-05
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2017 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.