Lapsilähtöinen pedagogiikka varhaiskasvattajien kanssa konstruoituna

Kirjoittajat

  • Leif Rosqvist Turun yliopisto, Finlad
  • Milla Kokko Turun kaupunki, Finland
  • Jarmo Kinos Turun yliopisto, Finland
  • Leena Robertson Middlesex University, UK
  • Maarika Pukk Tallinnan yliopisto, Viro
  • Nancy Barbour James Madison University, USA

Avainsanat:

 child-initiated pedagogies, lapsilähtöisyys, early childhood education, varhaiskasvatus, pedagogiikka

Abstrakti

Tämä artikkeli esittelee lapsilähtöistä pedagogiikkaa yhdessä konstruoituna varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Tarkastelun kohteena ovat lapsilähtöisen pedagogiikan ilmenemismuodot, sekä laadukas lapsilähtöinen pedagogiikka. Osallistujajoukko koostuu lapsilähtöiseen pedagogiikkaan
sitoutuneista kasvattajista Virosta, Englannista, Yhdysvalloista ja Suomesta. Teoriaohjaava sisällönanalyysi perustuu viikon ajalta kerätylle 29 pedagogiselle
päiväkirjalle joista löysimme 351 lapsilähtöistä episodia. Lapsilähtöisen pedagogiikan teoreettinen kehys perustuu kolme ydinkomponentille: lapsi toiminnan subjektina, edestakainen vuorovaikutus sekä kehkeytyvä opetussuunnitelma. Aineistossa edestakainen vuorovaikutus perustuu aikuisen aktiiviseen rooliin, jossa lasten elämismaailmat sekä intressit kohtaavat. Opettajilla on valmiuksia tarjota sisältöjä, mutta erityisesti joustaa toiminnasta opetussuunnitelman kehkeytymiseksi. Lapsilähtöisyys ei ole sidottu yksinomaan lapsen aloitteisiin, eikä yksittäisiin toimintamuotoihin. Laadukkaassa lapsilähtöisessä pedagogiikassa aikuinen harkitsee rooliaan erityisellä herkkyydellä palvellen teoillaan lapsen tilannekohtaisia intressejä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2019-10-31

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit