Digitaalinen portfolio varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan arvioinnissa

Kirjoittajat

  • Najat Ouakrim-Soivio Ministry of Education and Culture, Finland
  • Kristiina Kumpulainen University of Helsinki, Finland

Avainsanat:

early childhood education, varhaiskasvatus, assessment, arviointi, pedagogical documentation, pedagoginen dokumentointi, digital portfolio, digitaalinen portfolio

Abstrakti

Tämä artikkeli selvittää digitaalisten portfolioiden käyttöä varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan arvioinnin välineenä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mihin sisältöihin ja muotoihin digitaalinen portfoliotyöskentely kohdentuu, millaisia yhtäläisyyksiä ja eroja on havaittavissa digitaalisen portfolion sisällöissä ja muodoissa lasten ja päiväkotiryhmien välillä, sekä kuinka lasten toimijuus ilmenee digitaalisten portfolioiden sisällöissä ja muodoissa. Tutkimusaineisto on kerätty osana kolmen kunnan kehittämishanketta ja se koostuu 71:stä, 3–5 -vuotiaan lapsen digitaalisesta portfoliosta. Empiiristä aineistoa on analysoitu määrällisesti ja laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että digitaalinen portfolio antaa mahdollisuuden dokumentoida monipuolisesti lasten toimintaa ja oppimista varhaiskasvatussuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden viitekehyksessä, mutta lasten toimijuus portfolioiden sisällön tuottajina ja tulkitsijoina jäi vähäisemmäksi. Tulokset tuovat myös esiin merkittäviä eroja lasten ja päiväkotiryhmien välillä siinä, miten ja mihin digitaalista portfoliota käytetään. Tulosten mukaan varhaiskasvattajien huomio kiinnittyi ennen kaikkea digitaalisen oppimisalustan käyttöön, portfoliokansioiden luomiseen ja kuvan lataamiseen lapsen kansioon. Tulokset nostavat esiin varhaiskasvatusalan ammattilaisten pedagogisen asiantuntijuuden kehittämisen tärkeyden digitaalisten portfolioiden hyödyntämisessä osana suomalaista varhaiskasvatusta.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-02-15