Kehittävän varhaiskasvatuksen mahdollisuudet

Kirjoittajat

  • Pentti Hakkarainen Vytautas Magnus University, Education Academy, Vilnius, Lithuania

Avainsanat:

developmental early education, kehittävä varhaiskasvatus, personality, leikki, play, leikkimaailma, play world, persoonallisuus

Abstrakti

Varhaiskasvatus on uusien haasteiden edessä. Aikaisemmat pitkäkestoiset seurantatutkimukset ovat johdonmukaisesti osoittaneet, että laadukas varhaiskasvatus on kaikkein kannattavin rahallinen sijoitus koulutusjärjestelmään maailmanlaajuisesti, mutta nykyiset kriisit moninkertaistavat haasteen ja monimutkaistavat idean varhaiskasvatuksen laadusta. Artikkelissa esitellään kehittävän varhaiskasvatuksen konseptin (Davydov, 1988) perusteita ja niiden pohjalta toteutettuja kokeiluja, joissa on tähdätty lasten luovan mielikuvituksen sekä aikuisten ja lasten yhteisten leikkimaailmojen avulla lasten persoonallisuuden kehittämiseen. Suunnitelma korosti lasten yleisten kykyjen ja yksilöllisten erojen samanaikaista kehittämistä. Aikuisten ja lasten yhteinen leikki on päämetodi tutustuttaa lapset yleisinhimillisiin arvoihin. Projektisuunnitelman pohjalta on käynnistynyt vuonna 1996 kaksi kokeellista kehittämisprojektia. Ensimmäinen on kohdistunut lasten luovan mielikuvituksen kehittämiseen ja toinen juonelliseen oppimiseen leikkimaailmaympäristöissä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-12-18

Numero

Osasto

Kirjoituksia