Kehittävän varhaiskasvatuksen mahdollisuudet
Avainsanat:
developmental early education, kehittävä varhaiskasvatus, personality, leikki, play, leikkimaailma, play world, persoonallisuusAbstrakti
Varhaiskasvatus on uusien haasteiden edessä. Aikaisemmat pitkäkestoiset seurantatutkimukset ovat johdonmukaisesti osoittaneet, että laadukas varhaiskasvatus on kaikkein kannattavin rahallinen sijoitus koulutusjärjestelmään maailmanlaajuisesti, mutta nykyiset kriisit moninkertaistavat haasteen ja monimutkaistavat idean varhaiskasvatuksen laadusta. Artikkelissa esitellään kehittävän varhaiskasvatuksen konseptin (Davydov, 1988) perusteita ja niiden pohjalta toteutettuja kokeiluja, joissa on tähdätty lasten luovan mielikuvituksen sekä aikuisten ja lasten yhteisten leikkimaailmojen avulla lasten persoonallisuuden kehittämiseen. Suunnitelma korosti lasten yleisten kykyjen ja yksilöllisten erojen samanaikaista kehittämistä. Aikuisten ja lasten yhteinen leikki on päämetodi tutustuttaa lapset yleisinhimillisiin arvoihin. Projektisuunnitelman pohjalta on käynnistynyt vuonna 1996 kaksi kokeellista kehittämisprojektia. Ensimmäinen on kohdistunut lasten luovan mielikuvituksen kehittämiseen ja toinen juonelliseen oppimiseen leikkimaailmaympäristöissä.Tiedostolataukset
Julkaistu
2020-12-18
Numero
Osasto
Kirjoituksia
Lisenssi
Copyright (c) 2020 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.