Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa
Avainsanat:
building of trust, luottamuksen rakentuminen, educational partnership, kasvatusyhteistyö, transition from home care to ECEC, varhaiskasvatuksen aloitus, under-three-year-olds in ECEC, alle kolmivuotiaat varhaiskasvatuksessaAbstrakti
Vanhempien ja kasvattajien kasvatusyhteistyön sujuvuus heijastuu siihen, millaiseksi varhaiskasvatuksen aloitus muodostuu lapsen kokemuksena. Parhaimmillaan yhteistyön alkuvaihe tukee luottamuksen rakentumista vanhempien ja kasvattajien välille. Tässä artikkelissa kiinnostus kohdistuu luottamuksen rakentumisen prosessiin äitien näkökulmasta. Tarkastelemme miten luottamus kasvattajiin varhaiskasvatuksen instituutiossa rakentuu äitien puheessa heidän pohtiessaan lapsensa ensi kuukausia varhaiskasvatuksessa. Teoriasidonnaisen sisällönanalyysin tuella tutkimme, onko puheesta löydettävissä Rempelin, Holmesin ja Zannanin (1985) kuvaamia luottamuksen rakentumisen tasoja. Aineistona ovat viiden noin 1,5-vuotiaan lapsen äidin haastattelut. Haastattelujen ajankohtana lapset olivat olleet noin neljä kuukautta päiväkodissa, ja haastatteluissa esitettiin äideille myös videomateriaalia päiväkodista. Äitien puheesta löytyi kaksi luottamuksen syvenemiseen liittyvää tasoa: 1) Kasvattajien toiminnan ennustettavuus (‘ennustettavuus’, emt.) sekä 2) Kohti varmuutta: kasvattajien henkilökohtaisten ominaisuuksien arvostus ja suhteiden syveneminen lapseen ja äitiin (‘varmuus’, emt.). Rempelin ja kollegoiden (1985) mallin mukaista ‘uskon’ tasoa ei haastattelupuheesta tunnistettu.Tiedostolataukset
Julkaistu
2020-12-18
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2020 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.