Inklusiivisen pedagogiikan johtaminen varhaiskasvatuksessa

Kirjoittajat

  • Paula Laakso University of Turku, Finland
  • Päivi Pihlaja University of Turku, University of Helsinki, Finland
  • Eero Laakkonen University of Turku, Finland

Avainsanat:

early childhood education and care, inkluusio, inclusion, inklusiivinen varhaiskasvatus, inclusive leadership, johtajuus, leadership, johtaminen, management, varhaiskasvatus

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan kuntatason varhaiskasvatuksen ylemmän johdon käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen pedagogiikan johtamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitetään kumpaan johtamisen osaalueeseen, leadership vai management, varhaiskasvatuksen johtajien toiminta painottuu. Tämän jälkeen analysoidaan, miten johtamisen osa-alueet ovat yhteydessä johtajien inkluusionäkemykseen, miten varhaiskasvatusjohtajat käsittävät inkluusion ja millaista inklusiivisen pedagogiikan johtaminen on varhaiskasvatuksessa. Aineisto on kerätty eri puolelta Suomea. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että varhaiskasvatusjohtajien työ painottuu asioiden johtamiseen (management) ihmisten johtamisen (leadership) jäädessä vähemmälle huomiolle. Johtajan panos työyhteisön pedagogiselle johtamiselle edellyttää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan muutosta toimintakulttuurissa. Johtajien asennoituminen inkluusiota kohtaan on myönteistä, mutta käytännön implementointiin tarvitaan vielä keinoja.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-12-18

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit