Inklusiivisen pedagogiikan johtaminen varhaiskasvatuksessa
Avainsanat:
early childhood education and care, inkluusio, inclusion, inklusiivinen varhaiskasvatus, inclusive leadership, johtajuus, leadership, johtaminen, management, varhaiskasvatusAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan kuntatason varhaiskasvatuksen ylemmän johdon käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen pedagogiikan johtamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitetään kumpaan johtamisen osaalueeseen, leadership vai management, varhaiskasvatuksen johtajien toiminta painottuu. Tämän jälkeen analysoidaan, miten johtamisen osa-alueet ovat yhteydessä johtajien inkluusionäkemykseen, miten varhaiskasvatusjohtajat käsittävät inkluusion ja millaista inklusiivisen pedagogiikan johtaminen on varhaiskasvatuksessa. Aineisto on kerätty eri puolelta Suomea. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että varhaiskasvatusjohtajien työ painottuu asioiden johtamiseen (management) ihmisten johtamisen (leadership) jäädessä vähemmälle huomiolle. Johtajan panos työyhteisön pedagogiselle johtamiselle edellyttää Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan muutosta toimintakulttuurissa. Johtajien asennoituminen inkluusiota kohtaan on myönteistä, mutta käytännön implementointiin tarvitaan vielä keinoja.Tiedostolataukset
Julkaistu
2020-12-18
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2020 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.