Lasten osallisuuden jännitteet varhaiskasvatuksessa

Kirjoittajat

  • Eija Sevón University of Jyväskylä, Finland
  • Paula Hautala University of Jyväskylä, Finland
  • Merja Hautakangas University of Jyväskylä, Finland
  • Minna Ranta University of Jyväskylä, Finland
  • Olli Merjovaara University of Jyväskylä, Finland
  • Marleena Mustola University of Jyväskylä, Finland
  • Maarit Alasuutari University of Jyväskylä, Finland

Avainsanat:

children’s rights, lasten oikeudet, participation, osallisuus, early childhood education and care, varhaiskasvatus, equity, yhdenvertaisuus

Abstrakti

Lasten osallisuus on varhaiskasvatuksessa pedagogisen toiminnan keskeinen tavoite. Osallisuuden toteutuminen voi olla kuitenkin käytännössä vaikeaa. Sitä hankaloittavat lasten osallisuuden epäselvä teoreettinen määrittely, tiedon puute osallisuutta tukevista käytännöistä ja toimintatavoista sekä varhaiskasvatuksen resursoinnin kysymykset. Varhaiskasvatuksen lapsiryhmät ovat yhä monimuotoisempia, ja myös siksi on tärkeää kehittää kasvattajien osaamista lasten osallisuuden huomioon ottamisessa. Jotta lasten osallisuus ja oikeudet osataan tunnistaa, on tunnettava niihin liittyvää tutkimustietoa ja lainsäädäntöä sekä uusia toimintatapoja. Artikkelissa tarkastelemme, millaista oli Oiva – Lasten oikeudet ja osallisuus varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa -koulutukseen osallistuneiden kasvatusalan ammattilaisten ja tutkinto-opiskelijoiden puhe lasten osallisuuden ja oikeuksien toteutumisesta, osallisuuden esteistä ja syrjivistä käytännöistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimusaineisto koostui koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden arviointihaastatteluista ja -keskusteluista. Koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden puhe lasten osallisuuden edistämisestä oli jännitteistä. Koulutus kuitenkin lisäsi osallisuuden jännitteiden ymmärtämistä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-02-06