Matemaattisen ajattelun tuki ja opetus

Kirjoittajat

  • Arto Mutanen Merisotakoulu & Maanpuolustuskorkeakoulu, Finland

Avainsanat:

mathematical skills, matemaattinen taito, mathematical knowledge, matemaattinen tieto, mathematical practise, matematiikan käytäntö, analysis, analyysi

Abstrakti

Ihmisen toimintakykyä määrittävät hänen taitonsa, samoin yksilön matemaattista taitavuutta määrittävät hänen matemaattiset taitonsa. Siten on erittäin tärkeää pohtia mitä matemaattiset taidot ovat. Pyrittäessä selkeyttämään matemaattisten taitojen luonnetta, joudumme pohtimaan myös matemaattisia tietoja. Matemaattiset tiedot ja taidot kohtaavat matemaattisessa käytännössä. Matemaattista käytäntöä ei voi määrittää tietämättä tarkemmin käytäntöä määrittäviä seikkoja, joita ovat mm. siihen osallistuvat henkilöt, ympäristö ja matemaattinen teema, jota tarkastellaan. Yleisesti voi luonnehtia matemaattisen ongelmanratkaisun logiikkaa, analyysin ja synteesin menetelmä. Konkreettisin esimerkein voidaan antaa malleja, joiden johdattamina on mahdollista luoda hedelmällisiä käytäntöjä. Artikkelissa tarkastellaan kahta esimerkkiä, jotka soveltuvat hyvin esiopetuksen matematiikan opetuksen suunnitteluun. Platonin Menon kuvaa, miten oppimiskeskustelua voidaan ohjata, ja satataulun avulla kuvataan, miten matematiikan perustietoja ja -taitoja on mahdollista oppia havainnoiden.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-06-14

Numero

Osasto

Kirjoituksia